Paragrafen

Verbonden Partijen

Regionale Ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord

Regionale Ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord

Algemene informatie

Programma:

7 Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid

URL:

https://www.ravbrabantmwn.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

H.J. (Rik) Compagne

Bestuurlijk vervanger:

J.T. (Jan) van Burgsteden

Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:

nee

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur/Dagelijks Bestuur door wethouder Compagne.

Openbaar belang

Het openbaar lichaam heeft ten doel het verlenen of doen verlenen van ambulancezorg. Bij de RAV staat de patiënt centraal. Kwaliteit van zorg en patiëntveiligheid staan hoog in het vaandel.

De RAV Brabant Midden-West-Noord heeft tot taak:

  • het instellen en in stand houden van een Regionale Ambulancevoorziening;
  • het in stand houden van een meldkamer ambulancezorg;
  • het vaststellen en (doen) uitvoeren van het Regionaal Ambulance Plan;
  • het (doen) leveren van een bijdrage aan de Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen rampen ten behoeve van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant en de Hulpverleningsdienst Brabant-Noord.

De doelstelling van de RAV Brabant Midden-West-Noord is het leveren van kwalitatief hoogwaardige ambulancezorg, die tijdig ter plaatse is en binnen de budgettaire kaders wordt gerealiseerd.

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

•   Wet ambulancezorgvoorzieningen: In januari 2021 werd de nieuwe Wet ambulancezorgvoorzieningen van kracht. Hiermee is de vergunning tot ambulancezorg verleend aan de huidige aanbieders, onder strakke overheidsregulering. De overheid gaat nauwlettend volgen of RAV’s aan de strenge eisen voldoen.
•   Zorgcoördinatie: Op 1 januari 2020 startte de RAV Brabant MWN deze pilot met goedkeuring en subsidiëring van VWS. De Covid-pandemie zorgde voor wat vertraging, maar eind 2021 werd gestart met de daadwerkelijke fysieke samenwerking vanuit de meldkamer in Den Bosch. De pilot loopt drie jaar, in 2023 zal afronding en evaluatie plaatsvinden;
•   Zorgdifferentiatie: RAV Brabant MWN is ervan overtuigd dat zorgdifferentiatie de oplossing is om ambulancezorg optimaal aan te laten sluiten bij de zorgvraag van de patiënt. Ook in 2023 biedt de RAV Brabant MWN een breed aanbod in ambulancezorg, waarbij de patiënt wordt vervoerd of ter plaatse geholpen wordt. In de ambulancezorg die ter plaatse geboden wordt, zijn naast de standaardzorg door reguliere ambulanceteams inmiddels meer mogelijkheden in behandeling en diagnosestelling, door de inzet van verpleegkundig specialisten in het primaire proces. Zorgdifferentiatie biedt niet alleen een betere zorg op maat voor de patiënt, maar draagt ook bij aan efficiency van de inzet en het terugdringen van het personeelstekort;
•   Landelijk kwaliteitskader Ambulancezorg 1.0: Jarenlang werd door VWS vastgehouden aan de 15-minutennorm om het niveau van ambulancezorg te beoordelen, bij gebrek aan alternatieve indicatoren, daarbij de ambulancesector uitdagend om met voorstellen te komen. Inmiddels heeft de sector een kwaliteitskader ontwikkeld dat is goedgekeurd en dat 26 indicatoren bevat waarmee daadwerkelijk het niveau van de geleverde zorg gemeten kan worden. In het nieuwe meerjarenplan van de RAV (dat loopt van 2022 tot en met 2025 en dat op 1 juli 2021 is vastgesteld door het AB) staat beschreven hoe de RAV Brabant MWN voldoet aan het nieuwe kwaliteitskader;
•   Evaluatie van zorg: Binnen RAV Brabant MWN wordt de kwaliteit van hulpverlening doorlopend bewaakt door het bureau ZIO (Zorg, Innovatie & Opleiden), onder andere door middel van intercollegiale zorgevaluatiebegeleiding. De ambulanceverpleegkundigen en chauffeurs worden geëvalueerd door middel van deze methodiek. Het streven is om in de nabije toekomst ook de functies uitgiftecentralist, verpleegkundig specialist en de medewerkers van de Laag- en Midden complexe Ambulancezorg hierin op te nemen. Zo heeft de RAV in 2023 in de volle breedte een systeem neergezet voor meten, evalueren en verbeteren van de kwaliteit van zorg, dat uniek is in Nederland;
•   Evaluatie zorg met de ketenpartners: De structurele evaluatie van zorg met de ketenpartners was lange tijd niet mogelijk vanwege privacybeperkingen (AVG). Inmiddels is er toestemming om voor dit doel wederzijds patiëntgegevens uit te wisselen, en is de evaluatie weer opgepakt;
•   Evaluatie van zorg met de patiënt: In lijn met haar meerjarenbeleid brengt de RAV in 2022 de evaluatie van zorg met patiënten in kaart. Via een project wordt een instrument ontwikkeld en geïmplementeerd waarmee er kwantitatief en kwalitatief inzicht is in de kwaliteit van zorg zoals deze ervaren wordt door de patiënten op basis van het verschil tussen de beleving en verwachting van de patiënt. Met dit inzicht kunnen verbeter- en beheersmaatregelen getroffen worden, die de kwaliteit van de geleverde zorg verder zal verhogen.

De belangrijkste risico's

Paraatheid, prestaties en personeel: De krapte op de arbeidsmarkt voor acute zorg is de laatste jaren een enorm probleem. De RAV Brabant MWN onderneemt al jaren actie door in een eigen opleiding HBO-V-afgestudeerden in circa 18 maanden op te leiden tot ambulanceverpleegkundige. Ook werkt de RAV met functiedifferentiatie, dat veel ontwikkelingsmogelijkheden biedt voor de medewerkers. Zij krijgen de kans om, na het volgen van een opleiding, door te groeien naar een andere functie. Daarnaast richt de RAV haar primaire proces efficiënter in door differentiatie in vervoer. In 2023 hoopt de RAV daarmee wederom de paraatheid volgens het referentiekader in te vullen. Als dat volgens planning verloopt, en onder normale omstandigheden, kan dan de 95% dekking bereikt worden.

Financieel belang

De begroting is sluitend. De begroting 2022 is kostendekkend en er is geen gemeentelijke bijdrage in opgenomen.

Jaarrekening 2021

Begroting 2022

Begroting 2023

Bijdrage van gemeente

0

0

0

Eigen vermogen per 1-1

13.738.000

14.260.000

Eigen vermogen per 31-12

14.180.000

14.260.000

14.260.000

Vreemd vermogen per 1-1

25.744.000

31.336.000

Vreemd vermogen per 31-12

32.686.000

31.336.000

36.566.000

Resultaat

489.232

92.000

ENDVBEND

Deze pagina is gebouwd op 04/24/2023 11:30:17 met de export van 04/24/2023 11:11:59