Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen Regionaal Bureau Leerplicht
Regionaal Bureau Leerplicht
Regionaal Bureau Leerplicht
Algemene informatie
Programma:
4 Onderwijs
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
J.T.M.M. (Johan) van Gerwen
Bestuurlijk vervanger:
M.H.B. (Menno) Roozendaal
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur/Dagelijks Bestuur door wethouder J.T.M.M. van Gerwen.
Openbaar belang
Het Regionaal Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten Brabant Noordoost (RBL BNO) voert voor de gemeente Meierijstad en de regio de Leerplichtwet en de RMC-wet uit. Het bureau ziet erop toe dat kinderen tussen de 5 en 18 jaar onderwijs volgen en dat kinderen tussen de 16 en 23 jaar een startkwalificatie halen. Een startkwalificatie is een MBO-diploma op minimaal MBO-niveau 2.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Niet van toepassing.
De belangrijkste risico's
Deze gemeenschappelijke regeling kent een beperkte risicoparagraaf: indien de gemeente haar bijdrage aan het RBL drastisch terugbrengt kan de dekking van de RBL-begroting in geding komen. Leerplicht is echter een wettelijke taak, waardoor bezuinigen op de bijdrage aan RBL feitelijk geen optie is.
Financieel belang
Jaarrekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Bijdrage van gemeente
191.877
191.338
196.121
Eigen vermogen per 1-1
390.765
325.238
Eigen vermogen per 31-12
325.238
Vreemd vermogen per 1-1
niet van toepassing
niet van toepassing
Vreemd vermogen per 31-12
niet van toepassing
niet van toepassing
Resultaat
44.416
0
ENDVBEND
- Gemeenschappelijke regelingen Veiligheidregio Brabant-Noord
Veiligheidregio Brabant-Noord
Veiligheidsregio Brabant-Noord
Algemene informatie
Programma:
1 Veiligheid
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
C.H.C (Kees) van Rooij
Bestuurlijk vervanger:
J.H.M. (Jan) Goijaarts
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur door burgemeester van Rooij.
Openbaar belang
De Veiligheidsregio Brabant-Noord heeft als taak zorg te dragen voor crisisbeheersing, risicobeheersing, brandweerzorg, bevolkingszorg en geneeskundige hulpverlening bij rampen en crisis met als doel gezamenlijk de fysieke veiligheid en maatschappelijke continuïteit in de regio te borgen.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De bestuursconferentie van april 2018 heeft een heldere koers opgeleverd voor de Veiligheidsregio Brabant-Noord. Deze koers is verwerkt in de beleidsagenda 2020-2023. De beleidsagenda beschrijft drie hoofdopgaven en zes ambities. De tien opdrachten uit het beleidsplan 2020-2023 ‘Samen Veiliger’ staan in 2022 centraal. Omdat de opdrachten niet statisch zijn, zijn deze – waar nodig – aangescherpt, zonder de koers te wijzigen. In 2022 wordt op verschillende momenten (onder andere tijdens de bestuursconferentie in juli 2022) input opgehaald voor het nieuw op te stellen beleidsplan.
De belangrijkste risico's
De Veiligheidsregio Brabant-Noord presenteert een incidenteel sluitende begroting voor de jaren 2022 en 2023. Een risico dat wordt voorzien is de mogelijke wijziging van de rechtspositie van de brandweervrijwilligers.
Financieel belang
Begroting 2022 is gebaseerd op begroting VRBN 2022.
Jaarrekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Bijdrage van gemeente
4.737.313
4.981.882
5.249.496
Eigen vermogen per 1-1
nog niet bekend
Eigen vermogen per 31-12
nog niet bekend
Vreemd vermogen per 1-1
nog niet bekend
Vreemd vermogen per 31-12
nog niet bekend
Resultaat
nog niet bekend
0
ENDVBEND
- Gemeenschappelijke regelingen Werkvoorzieningsschap De Dommel (WSD)
Werkvoorzieningsschap De Dommel (WSD)
Werkvoorzieningsschap De Dommel (WSD)
Algemene informatie
Programma:
6 Sociaal Domein
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
M.H.B. (Menno) Roozendaal
Bestuurlijk vervanger:
J.H.M. (Jan) Goijaarts
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur door wethouder Roozendaal en raadslid Marischka Klotz (vervanger raadslid J. van Gerwen). Daarnaast is wethouder Roozendaal lid van het Dagelijks Bestuur.
Openbaar belang
Het schap heeft ten doel de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (hierna te noemen: ‘Wsw’). Ter realisering van deze doelstelling draagt het schap er onder meer zorg voor dat zij aan zoveel mogelijk ingezetenen, die blijkens een indicatiebeschikking of herindicatiebeschikking tot de doelgroep behoren, een dienstbetrekking aanbiedt voor het verrichten van arbeid onder aangepaste omstandigheden.
Vanaf 1 januari 2015 is de toegang tot de Sociale Werkvoorziening afgesloten en kunnen geen nieuwe dienstverbanden worden aangegaan. Werknemers met een dienstverband per 31 december 2014 behouden hun rechten.Het schap heeft mede ten doel andere vormen van gesubsidieerde arbeid uit te voeren dan wel te doen uitvoeren. Het AB van WSD kan hiertoe een of meerdere privaatrechtelijke rechtspersonen oprichten.
Het AB is bevoegd om onder nader door hem te stellen voorwaarden met niet aan de regeling deelnemende gemeenten en of met andere derden overeenkomsten aan te gaan ter uitvoering van vormen van gesubsidieerde arbeid, scholing en of begeleiding.Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De Participatiewet vraagt om veranderingen en doet een beroep op het innovatief vermogen van gemeenten en SW-bedrijven. De SW bedrijven IBN en WSD moeten deze herstructurering samen met de deelnemende gemeenten in de komende tijd vorm geven. De Participatiewet heeft als hoofddoelstelling het tot stand brengen van één wettelijke regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt. Omdat met de komst van de P-wet de voorgenomen bezuinigingen op de SW voor een belangrijk deel blijven bestaan blijft het zaak om innovatieve oplossingen te zoeken in samenwerking tussen regio gemeenten en SW bedrijf.
De belangrijkste risico's
De hele operatie waarbij één regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt werd geïntroduceerd is ook een bezuinigingsmaatregel. Met minder geld meer werkzoekenden bedienen. De financiële consequenties zullen geleidelijk in beeld worden gebracht met de daarbij behorende keuzes en consequenties.
Financieel belang
Jaarrekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Bijdrage van gemeente
50.000
50.661
51.598
Eigen vermogen per 1-1
25.913.000
30.161.000
Eigen vermogen per 31-12
27.058.000
30.108.000
Vreemd vermogen per 1-1
6.956.000
6.940.000
Vreemd vermogen per 31-12
4.631.000
6.940.000
Resultaat
2.672.000
247.000
906.000
ENDVBEND
- Gemeenschappelijke regelingen Kleinschalig Collectief Vervoer
Kleinschalig Collectief Vervoer
Kleinschalig Collectief Vervoer
Algemene informatie
Programma:
6 Sociaal Domein
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
H.J. (Rik) Compagne
Bestuurlijk vervanger:
J.T. (Jan) van Burgsteden
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur/Dagelijks Bestuur door wethouder Campagne.
Openbaar belang
De regeling heeft ten doel het tot stand brengen, ontwikkelen en in stand houden van een stelsel van kwalitatief hoogwaardig kleinschalig collectief vervoer.
Dit samenwerkingsverband is opgericht om een geïntegreerd en algemeen toegankelijk vervoerssysteem te ontwikkelen op grond van de Wmo, waardoor mensen zich lokaal kunnen verplaatsen. De doelgroep van deze regeling zijn mensen met een beperking die geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer en andere inwoners van Meierijstad.Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Niet van toepassing.
De belangrijkste risico's
Niet van toepassing.
Financieel belang
Jaarrekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Bijdrage van gemeente
78.891
80.893
92.978
Eigen vermogen per 1-1
789.208
859.579
788.245
Eigen vermogen per 31-12
859.579
788.245
688.245
Vreemd vermogen per 1-1
850.458
325.976
684.000
Vreemd vermogen per 31-12
325.976
684.000
688.200
Resultaat
71.335
0
-100.000
ENDVBEND
- Gemeenschappelijke regelingen Stadsgewest 's-Hertogenbosch (alleen stortplaats)
Stadsgewest 's-Hertogenbosch (alleen stortplaats)
Stadsgewest 's-Hertogenbosch (alleen stortplaats)
Algemene informatie
Programma:
7 Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
J.H.M. (Jan) Goijaarts
Bestuurlijk vervanger:
J.T. (Jan) van Burgsteden
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur door wethouder J. Goijaarts.
Openbaar belang
Het Stadsgewest is niet meer echt actief en wordt alleen nog in stand gehouden voor afwikkeling van de voormalige Vuilstortplaats De Vlagheide in Schijndel.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De afdichting van de stortplaats is inmiddels afgerond.
Met het oog op de overdracht van de eeuwigdurende nazorg van de voormalige stortplaats aan de provincie Noord-Brabant vindt er al enige jaren tussen het Stadsgewest en de provincie overleg plaats over de hoogte van het (doel)vermogen, dat benodigd is voor de bekostiging van die nazorg. Belangrijk onderdeel in de gesprekken tussen deze partijen is de hoogte van de door de provincie gehanteerde rekenrente en het effect daarvan op het door het Stadsgewest in te leggen doelvermogen. De provincie heeft het voornemen om de huidige rekenrente van 5,06% te verlagen naar 3,65%. Er bestaat over de hoogte van het in te brengen doelvermogen dan ook nog geen overeenstemming tussen het Stadsgewest en de provincie. Indien uiteindelijk het doelvermogen hoger dient te zijn dan oorspronkelijk geraamd dienen de deelnemende gemeenten een aanzienlijke aanvullende bijdrage aan het Stadsgewest te leveren.
Het Stadsgewest zal de nazorg en exploitatie van de voormalige vuilstortplaats de komende tijd niet aan de provincie overdragen. Partijen zijn in dat verband overeengekomen dat (de nazorg van) de voormalige stortplaats de komende vijf jaren niet wordt overgedragen aan de provincie, waarbij de rekenrente in ieder geval voor deze periode wordt gehandhaafd op 5,06%. Dit betekent dat het Stadsgewest in ieder geval nog wordt gecontinueerd na 2020. Tot in ieder geval 1 januari 2025 zal er door de provincie dan ook geen formele sluitingsverklaring worden afgegeven.
Onlangs is tussen het Stadsgewest (en andere exploitanten) en de provincie afgesproken het convenant te herzien en onder andere de looptijd te verlengen naar 10 jaar. Dat moet in de loop van 2021 leiden tot een nieuw convenant. In de discussie over deze herziening hebben de exploitanten benadrukt dat voor hen de prioriteit ligt bij het herzien van de, zwaar verouderde, wetgeving. Met de kennis en inzichten van nu zou het aannemelijk zijn dat twee aspecten uit de huidige wetgeving verdwijnen, te weten het eeuwigdurende karakter van de nazorg en de bovenafdichting. Daarmee zou Nederland meer in de pas gaan lopen met Europese regelgeving.De belangrijkste risico's
- Doelvermogen nazorgfonds:
Na de definitieve sluiting van de stortplaats wordt de (eeuwigdurende nazorgverplichting ten aanzien van de) stortplaats overgedragen aan de Provincie. Bij overdracht moet een vermogen zijn overgedragen waaruit de provincie de kosten van nazorg eeuwigdurend kan bekostigen.
De hoogte van de eindwaarde van het doelvermogen wordt in hoge mate bepaald door de te hanteren rekenrente. Thans is die op 5,06% bepaald. In de laatste voorstellen van de provincie wordt voorgesteld die rekenrente naar 3,65% te verlagen hetgeen een incidentele, maar aanzienlijke, hogere bijdrage van de gemeente Meierijstad tot gevolg heeft van circa € 3 miljoen.
-Beheerskosten:
Het voorlopig niet overdragen van de vuilstortplaats aan de provincie en het dus feitelijk langer in stand houden van de beheersorganisatie van het Stadsgewest heeft voor de gemeente Meierijstad financiële consequenties. Elk jaar dat het Stadsgewest blijft bestaan wordt er rekening gehouden met aan het Stadsgewest te betalen beheerskosten door de gemeente Meierijstad (2021: € 109.040, 2022: € 105.305, 2023: € 82.153 en 2024: € 83.647).Financieel belang
Het Stadsgewest blijft nog voor langere tijd verantwoordelijk voor het beheer (de nazorg) van de stortplaats Vlagheide. Dat betekent dat over die tijd exploitatielasten worden gemaakt, die zijn opgenomen in de (meerjaren)begroting van het Stadsgewest en per inwoner worden omgeslagen over de deelnemende gemeenten.
Jaarrekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Bijdrage van gemeente
106.146
105.305
105.305
Eigen vermogen per 1-1
- 6.809.000
Eigen vermogen per 31-12
- 1.885.000
-1.955.000
Vreemd vermogen per 1-1
6.868.000
Vreemd vermogen per 31-12
2.685.000
2.500.000
Resultaat
160.000
3.000
ENDVBEND
- Gemeenschappelijke regelingen Regionale Ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord
Regionale Ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord
Regionale Ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord
Algemene informatie
Programma:
7 Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
H.J. (Rik) Compagne
Bestuurlijk vervanger:
J.T. (Jan) van Burgsteden
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur/Dagelijks Bestuur door wethouder Compagne.
Openbaar belang
Het openbaar lichaam heeft ten doel het verlenen of doen verlenen van ambulancezorg. Bij de RAV staat de patiënt centraal. Kwaliteit van zorg en patiëntveiligheid staan hoog in het vaandel.
De RAV Brabant Midden-West-Noord heeft tot taak:
- het instellen en in stand houden van een Regionale Ambulancevoorziening;
- het in stand houden van een meldkamer ambulancezorg;
- het vaststellen en (doen) uitvoeren van het Regionaal Ambulance Plan;
- het (doen) leveren van een bijdrage aan de Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen rampen ten behoeve van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant en de Hulpverleningsdienst Brabant-Noord.
De doelstelling van de RAV Brabant Midden-West-Noord is het leveren van kwalitatief hoogwaardige ambulancezorg, die tijdig ter plaatse is en binnen de budgettaire kaders wordt gerealiseerd.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
• Wet ambulancezorgvoorzieningen: In januari 2021 werd de nieuwe Wet ambulancezorgvoorzieningen van kracht. Hiermee is de vergunning tot ambulancezorg verleend aan de huidige aanbieders, onder strakke overheidsregulering. De overheid gaat nauwlettend volgen of RAV’s aan de strenge eisen voldoen.
• Zorgcoördinatie: Op 1 januari 2020 startte de RAV Brabant MWN deze pilot met goedkeuring en subsidiëring van VWS. De Covid-pandemie zorgde voor wat vertraging, maar eind 2021 werd gestart met de daadwerkelijke fysieke samenwerking vanuit de meldkamer in Den Bosch. De pilot loopt drie jaar, in 2023 zal afronding en evaluatie plaatsvinden;
• Zorgdifferentiatie: RAV Brabant MWN is ervan overtuigd dat zorgdifferentiatie de oplossing is om ambulancezorg optimaal aan te laten sluiten bij de zorgvraag van de patiënt. Ook in 2023 biedt de RAV Brabant MWN een breed aanbod in ambulancezorg, waarbij de patiënt wordt vervoerd of ter plaatse geholpen wordt. In de ambulancezorg die ter plaatse geboden wordt, zijn naast de standaardzorg door reguliere ambulanceteams inmiddels meer mogelijkheden in behandeling en diagnosestelling, door de inzet van verpleegkundig specialisten in het primaire proces. Zorgdifferentiatie biedt niet alleen een betere zorg op maat voor de patiënt, maar draagt ook bij aan efficiency van de inzet en het terugdringen van het personeelstekort;
• Landelijk kwaliteitskader Ambulancezorg 1.0: Jarenlang werd door VWS vastgehouden aan de 15-minutennorm om het niveau van ambulancezorg te beoordelen, bij gebrek aan alternatieve indicatoren, daarbij de ambulancesector uitdagend om met voorstellen te komen. Inmiddels heeft de sector een kwaliteitskader ontwikkeld dat is goedgekeurd en dat 26 indicatoren bevat waarmee daadwerkelijk het niveau van de geleverde zorg gemeten kan worden. In het nieuwe meerjarenplan van de RAV (dat loopt van 2022 tot en met 2025 en dat op 1 juli 2021 is vastgesteld door het AB) staat beschreven hoe de RAV Brabant MWN voldoet aan het nieuwe kwaliteitskader;
• Evaluatie van zorg: Binnen RAV Brabant MWN wordt de kwaliteit van hulpverlening doorlopend bewaakt door het bureau ZIO (Zorg, Innovatie & Opleiden), onder andere door middel van intercollegiale zorgevaluatiebegeleiding. De ambulanceverpleegkundigen en chauffeurs worden geëvalueerd door middel van deze methodiek. Het streven is om in de nabije toekomst ook de functies uitgiftecentralist, verpleegkundig specialist en de medewerkers van de Laag- en Midden complexe Ambulancezorg hierin op te nemen. Zo heeft de RAV in 2023 in de volle breedte een systeem neergezet voor meten, evalueren en verbeteren van de kwaliteit van zorg, dat uniek is in Nederland;
• Evaluatie zorg met de ketenpartners: De structurele evaluatie van zorg met de ketenpartners was lange tijd niet mogelijk vanwege privacybeperkingen (AVG). Inmiddels is er toestemming om voor dit doel wederzijds patiëntgegevens uit te wisselen, en is de evaluatie weer opgepakt;
• Evaluatie van zorg met de patiënt: In lijn met haar meerjarenbeleid brengt de RAV in 2022 de evaluatie van zorg met patiënten in kaart. Via een project wordt een instrument ontwikkeld en geïmplementeerd waarmee er kwantitatief en kwalitatief inzicht is in de kwaliteit van zorg zoals deze ervaren wordt door de patiënten op basis van het verschil tussen de beleving en verwachting van de patiënt. Met dit inzicht kunnen verbeter- en beheersmaatregelen getroffen worden, die de kwaliteit van de geleverde zorg verder zal verhogen.De belangrijkste risico's
Paraatheid, prestaties en personeel: De krapte op de arbeidsmarkt voor acute zorg is de laatste jaren een enorm probleem. De RAV Brabant MWN onderneemt al jaren actie door in een eigen opleiding HBO-V-afgestudeerden in circa 18 maanden op te leiden tot ambulanceverpleegkundige. Ook werkt de RAV met functiedifferentiatie, dat veel ontwikkelingsmogelijkheden biedt voor de medewerkers. Zij krijgen de kans om, na het volgen van een opleiding, door te groeien naar een andere functie. Daarnaast richt de RAV haar primaire proces efficiënter in door differentiatie in vervoer. In 2023 hoopt de RAV daarmee wederom de paraatheid volgens het referentiekader in te vullen. Als dat volgens planning verloopt, en onder normale omstandigheden, kan dan de 95% dekking bereikt worden.
Financieel belang
De begroting is sluitend. De begroting 2022 is kostendekkend en er is geen gemeentelijke bijdrage in opgenomen.
Jaarrekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Bijdrage van gemeente
0
0
0
Eigen vermogen per 1-1
13.738.000
14.260.000
Eigen vermogen per 31-12
14.180.000
14.260.000
14.260.000
Vreemd vermogen per 1-1
25.744.000
31.336.000
Vreemd vermogen per 31-12
32.686.000
31.336.000
36.566.000
Resultaat
489.232
92.000
ENDVBEND
- Gemeenschappelijke regelingen Werkvoorzieningsschap Noordoost Brabant
Werkvoorzieningsschap Noordoost Brabant
Werkvoorzieningsschap Noordoost Brabant
Algemene informatie
Programma:
6 Sociaal Domein
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
M.H.B. (Menno) Roozendaal
Bestuurlijk vervanger:
J.H.M. (Jan) Goijaarts
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Gemeenten zijn (indirect) eigenaar/aandeelhouder van IBN. Het aandeelhouderschap wordt uitgeoefend door het Algemeen Bestuur van het Werkvoorzieningschap. Sinds 2019 is er een nieuwe governance structuur operationeel.
Openbaar belang
Het Werkvoorzieningschap is opdrachtgever voor IBN als uitvoeringsorganisatie van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Het Werkvoorzieningschap is namens 11 gemeenten enig aandeelhouder en eigenaar van IBN.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De Participatiewet vraagt om veranderingen en doet een beroep op het innovatief vermogen van gemeenten en SW-bedrijven. De SW bedrijven IBN en WSD moeten deze herstructurering samen met de deelnemende gemeenten in de komende tijd vorm geven. De Participatiewet heeft als hoofddoelstelling het tot stand brengen van één wettelijke regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt. Omdat met de komst van de P-wet de voorgenomen bezuinigingen op de SW voor een belangrijk deel blijven bestaan blijft het zaak om innovatieve oplossingen te zoeken in samenwerking tussen regio gemeenten en SW bedrijf.
De belangrijkste risico's
De hele operatie waarbij één regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt werd geïntroduceerd is ook een bezuinigingsmaatregel. Met minder geld meer werkzoekenden bedienen. De financiële consequenties zullen geleidelijk in beeld worden gebracht met de daarbij behorende keuzes
Financieel belang
Jaarrekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Bijdrage van gemeente
10.200
10.307
10.792
Eigen vermogen per 1-1
26.803.600
26.986.600
Eigen vermogen per 31-12
29.986.600
26.986.600
Vreemd vermogen per 1-1
2.310.200
1.848.300
Vreemd vermogen per 31-12
1.848.300
1.848.300
Resultaat
0
ENDVBEND
- Gemeenschappelijke regelingen Omgevingsdienst Brabant-Noord
Omgevingsdienst Brabant-Noord
Omgevingsdienst Brabant-Noord
Algemene informatie
Programma:
7 Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
C.H.C. (Kees) van Rooij
Bestuurlijk vervanger:
J.H.M. (Jan) Goijaarts
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur.
Openbaar belang
De omgevingsdienst voert ten behoeve van de deelnemende gemeenten en provincie taken uit op het gebied van Omgevingsrecht en levert als verlengstuk van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage aan een schone, leefbare en veilige werk- en leefomgeving van de regio Brabant-Noord. De werkwijze van de omgevingsdienst is gericht op het zoveel mogelijk beperken van de uitvoeringskosten voor overheid en samenleving en het verder optimaliseren van vergunningverlening en toezicht en handhaving.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Maatschappelijke ontwikkelingen vormen een belangrijk kader in het werk van de ODBN en aan onze leefomgeving. Dat zijn er opnieuw veel in 2023. Grote maatschappelijke thema’s zoals het Klimaatakkoord, de Stikstofproblematiek, de Regionale Energie Strategie, circulaire economie en het Schone Lucht Akkoord en natuurlijk de invoering van de Omgevingswet per 1-1-2023. Allemaal thema’s die u en wij herkennen. In toenemende mate merkt de ODBN dat zij gevraagd worden om bij deze thema’s mee te denken vanuit de uitvoering en diens kennis van de leefomgeving daarvoor in te zetten. Soms vragen deelnemers zelfs of de ODBN hiervan de trekkende partij in de regio kan zijn. In de veelheid van ontwikkelingen is dat begrijpelijk. Voor de ODBN is er een groot belang dat de uitvoerbaarheid van beleid goed geborgd is. Daar denken zij graag over mee en uiteraard zullen zij ook zaken die men signaleert bij de feitelijke uitvoering onder de aandacht brengen van de bestuurders en beleidsmakers. De ODBN blijft daarbij wel in de adviserende rol die bij een uitvoeringsorganisatie past. Nieuw en langverwacht is de invoering van de Omgevingswet. Hoewel het vaak in de communicatie vanuit het Rijk wordt gebracht als een grote omwenteling, zal de ODBN ook in 2023 echter ook gewoon vergunningen verlenen, toezicht houden en waar nodig handhavend optreden. Daar ligt de maatschappelijke opdracht. Door te focussen op de tastbare veranderingen maken we de Omgevingswet concreet en behapbaar voor de VTH-uitvoering. In de verdere invoering rondom Omgevingsplannen, de bruidsschat en nog vele andere onderwerpen is de ODBN afhankelijk van ons als bevoegd gezag. Voor de ODBN blijft van belang dat de uitvoerbaarheid goed geborgd is en waar het kan en wenselijk is, er voor burgers en bedrijven een gelijk speelveld bestaat.
De belangrijkste risico's
Iedere organisatie loopt natuurlijk risico’s. De ODBN streeft ernaar om risico’s zoveel mogelijk te ondervangen door het treffen van beheersmaatregelen, de benodigde verzekeringen af te sluiten en/of buffers te vormen voor niet voorzienbare financiële tegenvallers. Aan het begin van 2021 is een nieuwe actualisatie van het risicoprofiel van de ODBN uitgevoerd.
Hierbij zijn alle financiële risico’s meegenomen die, na het nemen van beheersmaatregelen, nog steeds een mogelijke financiële impact hebben die niet uit de reguliere exploitatie gedekt kan worden. Eventuele risico’s die afgedekt zijn door middel van een verzekering, een getroffen voorziening of een specifiek aangewezen bestemmingsreserve, zijn buiten beschouwing gelaten. Bij het bepalen van de impact van het risico is rekening gehouden met de kans van optreden van het risico. De impact van het risico wordt daardoor bepaald door de ingeschatte financiële jaaromvang te vermenigvuldigen met de kans van optreden. Daar waar een risico mogelijk een meerjarig effect heeft, is uitgegaan van het principe dat de financiële impact in één jaar vermenigvuldigd is met 2, vanuit het principe dat 2 jaar doorgaans voldoende is om maatregelen te nemen om de financiële impact van het risico te beperken of te verwerken in de begroting. Per risico zijn de genomen beheersmaatregelen opgenomen en is inzicht gegeven in de financiële omvang, kans van optreden en impact van het risico. Ten opzichte van de vorige presentatie bij de begroting 2022 is de totaalwaarde van de risico’s iets afgenomen. Hieronder wordt nader ingegaan op de ontwikkelingen van de risico’s.
Nieuw risico
Prijsstijging als gevolg van onrust in de wereld
De onrust in de wereld is de afgelopen tijd flink toegenomen. Zo zorgt onder andere de oorlog in Oekraïne er voor dat diverse prijzen explosief stijgen. Het CBS becijferde onlangs dat de inflatie flink hoger ligt dan waar vooraf rekening mee was gehouden. In deze begroting hebben we alle prijsgevoelige budgetten geïndexeerd met 1,6% conform de Macro Economsiche Verkenning van het CPB. Wanneer de prijzen zo explosief blijven toenemen als deze de laatste maanden zijn
toegenomen, is de verwachting dat deze indexering onvoldoende zal zijn om alle stijgende kosten op te vangen.
Toegenomen risico’s
Externe ontwikkelingen
De ODBN opereert in dynamische omgeving, waarin door politieke besluitvorming, juridische uitspraken, maatschappelijke ontwikkelingen veel veranderingen zijn. Door deze wijzigingen lopen we als organisatie het risico dat op opdrachten uren gemaakt worden die niet of in beperkte mate gefactureerd kunnen worden aan één van onze opdrachtgevers. In 2021 zijn er diverse onderzoeksrapporten verschenen over het functioneren van de omgevingsdiensten in Nederland.
Hoe deze onderzoeksrapporten invloed gaan hebben op de rol- en taakuitvoering van de ODBN is op dit moment nog onduidelijk. Ook de lange kabinetsformatie en de nog grote onduidelijkheid welke effecten de kabinetsplannen op het werkgebied van de omgevingsdiensten gaan hebben geven een grotere onzekerheid. Mede hierdoor schatten we de kans dat dit risico zich gaat voordoen groter in.
Niet realiseren opdrachtvolume
Door de krapte op de arbeidsmarkt zien we op diverse plekken dat de aanlevering van opdrachten soms stagneert. Diezelfde krapte op de arbeidsmarkt maakt dat we soms meer risico nemen in het aannemen van collega’s vooruitlopend op het krijgen van een opdracht. Wanneer we wel de capaciteit hebben zitten, maar de opdrachten niet doorkomen ontstaan er kosten die niet door de bijbehorende omzet afgedekt worden. Tegenovergesteld risico is er ook wanneer de opdrachten wel afkomen en de capaciteit bij de ODBN (nog) niet beschikbaar is.
Onevenredige stijgende inhuur tarieven
Door de krapte op de arbeidsmarkt en de stijgende indexeringen in diverse CAO’s zien we ons met enige regelmaat geconfronteerd met dienstverleners die hun tarieven met een groter percentage indexeren waar wij in de begroting rekening mee houden. Bovendien is in de begroting 2023 de risico-opslag die we hanteren voor onze flexibele schil uit het tarief gehaald. Daarmee neemt het risico iets toe dat we een hogere indexering niet uit onze middelen kunnen afdekken.
Afgenomen risico’s
Uitstel Omgevingswet
De invoerdatum van de Omgevingswet is wederom uitgesteld. Echter omdat de invoeringsdatum nu in de directe toekomst is, in combinatie met de kamerbrief die de Minister eind 2021 naar de Tweede Kamer gestuurd heeft, schatten we het risico op veel verdere uitstel van de Omgevingswet weer wat kleiner in.
Krapte op de arbeidsmarkt
We zien de omstandigheden op de arbeidsmarkt deels veranderen. Het blijft onverminderd lastig om goede (seniore) medewerkers te vinden voor het primaire proces. Door de structurele invulling in de begroting om extra in te zetten op de drie HR-pijlers kunnen we de kans van optreden van dit risico verlagen.
Verdwenen risico’s
Gemeentelijk werkprogramma wordt lager vastgesteld.
Nu de definitieve werkprogramma’s 2022 beschikbaar zijn, ziet de ODBN juist een toename in het werkprogramma ten opzichte van de concepten. Daarmee kan de ODBN dit risico als zeer beperkt categoriseren en verdwijnt het risico uit de lijst.Financieel belang
Jaarrekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Bijdrage van gemeente
2.682.595
2.596.637
2.948.685
Eigen vermogen per 1-1
nog niet bekend
10.127.0008.403.000
8.403.000
Eigen vermogen per 31-12
nog niet bekend
8.403.000
8.445.000
Vreemd vermogen per 1-1
nog niet bekend
11.379.000
11.331.000
Vreemd vermogen per 31-12
nog niet bekend
11.331.000
10.937.000
Resultaat
nog niet bekend
34.000
42.000
ENDVBEND
- Gemeenschappelijke regelingen Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) Hart voor Brabant
Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) Hart voor Brabant
Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) Hart voor Brabant
Algemene informatie
Programma:
7 Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
H.J. (Rik) Compagne
Bestuurlijk vervanger:
M.H.B. (Menno) Roozendaal
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Dagelijks en Algemeen Bestuur door wethouder Compagne.
Openbaar belang
De GGD geeft uitvoering aan de wet Publieke Gezondheid. De GGD doet dit in opdracht van de binnen de regio Oost-Brabant vallende 24 gemeenten. Het doel van de GGD is: Mensen gezonde kansen bieden om alles uit hun leven te halen. Het beleid van de GGD richt zich op de publieke en preventieve gezondheid; de taken die de overheid op zich neemt om de gezondheid van iedereen te bewaken, beschermen en bevorderen, zonder dat mensen daar altijd om vragen. Daarbij hebben ze extra aandacht voor mensen die meer hulp nodig hebben, bijvoorbeeld omdat ze kwetsbaar zijn of zorg mijden. Samenwerking staat daarbij centraal. De GGD wil haar kennis actief verbinden aan partijen in het sociaal- en veiligheidsdomein en het openbaar bestuur. De financiële voordelen, kwaliteit zorg/dienstverlening en het brede pakket aan diensten zijn argumenten voor gemeenten om deel te nemen aan deze gemeenschappelijke regeling.
Taken GGD:
- jeugdgezondheid;
- gezondheidsbescherming;
- gezondheidsbevordering en leefstijl;
- monitoren, signaleren en advies;
- toezicht houden;
- publieke gezondheid bij rampen en crisis;
- openbare geestelijke gezondheidszorg.Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
- In juli 2019 stelde het algemeen bestuur de beleidsvisie 2019-2023 vast. Deze visie is de vertaalslag van landelijke, regionale en lokale ontwikkelingen, waaronder de coalitieakkoorden die na de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2018 zijn opgesteld. Hij geeft inhoudelijk richting aan de GGD-organisatie en dient daarmee als uitgangspunt voor de begroting.
- Uitgangspunt in de begroting is het gedachtegoed positieve gezondheid. Daarin betekent gezondheid: zelf de regie voeren en je aanpassen aan de uitdagingen van het leven. Dat is dus veel meer dan alleen ziekte en zorg; het gaat ook over vitaliteit en preventie.
- Jeugdgezondheid: De GGD ziet alle kinderen in haar werkgebied, via contactmomenten. De GGD zet grote stappen om iedere jeugdige een persoonlijk ‘pakket’ aan te bieden op basis van landelijke richtlijnen die maatwerk mogelijk maken. Ook werkt de GGD met partners intensief samen aan de vier onderwerpen van de JGZ-preventieagenda: ouderschap, hechting, gezondheid en weerbaarheid.
- Gezondheidsbescherming: De GGD heeft als taak om de risico’s van infectie¬ziekten te beperken, besmettingen te voorkomen en infectieziekten te bestrijden. De aan COVID-19 ontwikkelde werkwijzen worden steeds meer onderdeel van het gewone werk. Tevens heeft de GGD grotere aandacht voor paraatheid bij pandemieën.
- Gezondheidsbevordering en leefstijl: Op basis van data en de (lokale) uitdagingen bepaalt de GGD welke groepen welke aandacht nodig hebben. GGD organiseert duurzame activiteiten en sluit aan bij andere domeinen, zoals het medisch domein, veiligheid, welzijn en ruimte.
- Monitoren, signaleren en advies: In 2023 focust de GGD op het gebruiken van informatie door gemeenten en partners en in netwerken. Op basis van data stelt de GGD doelen en bepaalt hoe ze die gaat realiseren. Ook gebruikt de GGD data om voortgang te monitoren en de resultaten zichtbaar(der) te maken.
- Toezicht houden: In 2023 krijgt de dialoog tussen kinderopvang, gemeente en GGD meer vorm. En de GGD voert in elke gemeente het flexibel toezicht uit. Dit alles met als doel: een hogere kwaliteit van de kinderopvang. Daarnaast stimuleert de GGD Wmo-aanbieders om calamiteiten en geweldsincidenten te melden, zodat hier actie op kan volgen.
- Publieke gezondheid bij rampen en crises: De GGD heeft een wettelijke taak in de rampenopvang en crisisbeheersing.
- Openbare geestelijke gezondheid: Het belangrijkste is: er zijn om snel in te grijpen als dat nodig is en een negatieve situatie te verhelpen of te voorkomen. In 2023 wil de GGD hier nog meer op inzetten: de GGD verwacht een stijging van het aantal mensen in deze situaties. Daarom houdt de GGD rekening dat gemeenten een groter beroep op haar gaat doen.
- Gezondheidsbevordering: Dit is de kernactiviteit van de GGD. Meer aandacht aan groepen die moeite hebben om hun gezondheid te verbeteren;
- Gezonde omgeving: een gezonde omgeving werkt positief op de gezondheid en het welzijn. Omgevingsvragen zijn divers en leiden tot een benadering van gezondheid vanuit meerdere invalshoeken. Daarom is het belangrijk gezondheid mee te nemen in ruimte, milieu, klimaat en welzijn.
- Inzicht: voor een gezonde regio heb je inzicht nodig. Zo kan met inwoners, gemeenten en partners worden bepaald waar de grootste kansen liggen. En de GGD wil weten welke acties resultaten opleveren. De GGD investeert daarom in het verbeteren van de databronnen. Het gaat daarbij meer dan alleen het genereren van data.
De belangrijkste risico's
- Coronacrisis: Het is nog onzeker wát de effecten zijn op publieke gezondheid als de coronacrisis is beslecht, maar dát ze er in meer of minder mate zullen zijn staat vast. Mogelijk vraagt dit ook om een structurele aanpassing van een aantal van de taken op het vlak van gezondheidsbescherming en -bevordering, waarmee dit wel financiële gevolgen heeft die drukken op de exploitatie.
- Coronacrisis: door grote onzekerheid over de mate waarin de taak van de GGD in de beheersing en bestrijding van het coronavirus nog doorloopt in 2022, die de GGD uitvoert in opdracht van de minister van VWS, is daar in de begroting 2022 nog geen rekening mee gehouden.
- Het risico dat informatiebeveiliging onvoldoende is, neemt toe. Daarvoor haalt de GGD externe deskundigheid in huis;
- Het risico van het niet invullen van vacatures en een hoog ziekteverzuim. Het ziekteverzuim tijdens en net na de grote coronagolven was hoger dan daarvoor. Door het twee jaar lang werken onder hoge druk kan het verzuim ook in 2023 nog hoog zijn. De GGD zet daarom in op vitaliteit en stelt zo nodig doelen bij;
- Het risico dat gemeenten zich niet kunnen vinden in de (afgesproken) indexering. GGD overtuigt gemeenten steeds opnieuw van de noodzaak.
Financieel belang
Jaarrekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Bijdrage van gemeente
2.788.056
2.849.515
3.070.952
Eigen vermogen per 1-1
7.820.000
8.075.000
6.846.000
Eigen vermogen per 31-12
7.749.000
6.846.000
6.040.000
Vreemd vermogen per 1-1
31.107.000
23.508.000
12.000.000
Vreemd vermogen per 31-12
23.834.000
12.000.000
12.000.000
Resultaat
238.000
0
-487.000
ENDVBEND
- Gemeenschappelijke regelingen Brabants Historisch Informatiecentrum (BHIC)
Brabants Historisch Informatiecentrum (BHIC)
Brabants Historisch Informatiecentrum (BHIC)
Algemene informatie
Programma:
0 Bestuur, dienstverlening en vastgoed
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
J.H.M. (Jan) Goijaarts
Bestuurlijk vervanger:
C.H.C. van Rooij
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Meierijstad is niet vertegenwoordigd in het bestuur.
Openbaar belang
Het Brabants Historisch Informatie Centrum heeft een wettelijke taak en een maatschappelijke opgave. De wettelijke taak bestaat uit het goed, geordend en toegankelijk beheren voor het Rijk, de aangesloten gemeenten, de aangesloten waterschappen en de provincie van de archieven die aan het BHIC zijn overgedragen. Dit alles conform de archiefwet en de daaruit voortvloeiende richtlijnen.
De maatschappelijke opgave is de verbreiding van de kennis van de Brabantse geschiedenis.Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De ambities van het BHIC liggen vast in een beleidsvisie. In deze notitie worden de meerjarige trends onderscheiden die de toekomstagenda van het BHIC zullen bepalen: verdere daling van het fysieke publieksbereik, sterke stijging van het digitale publieksbereik, verdere ontwikkeling van het e-depot: de elektronische opslagplaats van de digitale bestanden die in de toekomst door de deelnemers van het BHIC aan het BHIC zullen worden overgedragen.
De belangrijkste risico's
Uitgangspunt blijft dat binnen het beschikbare budget wordt gebleven en dat nieuw beleid budgettair neutraal wordt gerealiseerd.
Financieel belang
Jaarrekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Bijdrage van gemeente
295.100
299.400
305.400
Eigen vermogen per 1-1
1.169.576
1.265.000
Eigen vermogen per 31-12
1.444.272
1.444.000
Vreemd vermogen per 1-1
3.999.098
3.417.000
Vreemd vermogen per 31-12
4.356.507
3.906.000
Resultaat
58.058
ENDVBEND
Vennootschappen en coörperaties
- Vennootschappen en coörperaties N.V. Bank voor Nederlandse Gemeenten
N.V. Bank voor Nederlandse Gemeenten
N.V. Bank voor Nederlandse Gemeenten
Algemene informatie
Programma:
0 Bestuur, dienstverlening en vastgoed
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
J.H.M. (Jan) Goijaarts
Bestuurlijk vervanger:
C.H.C (Kees) van Rooij
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
Soort verbonden partij:
NV
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft geen zetel in het bestuur en de raad van commissarissen van de BNG. De gemeente heeft als aandeelhouder wel stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.
Openbaar belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Toelichting: het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
De aandeelhouders hebben zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van EUR 2,50).
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Gedurende het begrotingsjaar hebben zich geen veranderingen voorgedaan in de belangen van aandeelhouders in BNG Bank (hierbij is het gevolg van een eventuele gemeentelijke samenvoeging buiten beschouwing gelaten).
De belangrijkste risico's
Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is.
Financieel belang
De gemeente heeft 120.237 aandelen. Er wordt jaarlijks achteraf dividend uitgekeerd. Begrote bijdrage 2022 betreft dividend 2021.
Jaarrekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Bijdrage van gemeente
-217.629
- 274.140
- 224.843
Eigen vermogen per 1-1
5.097.000.000
Eigen vermogen per 31-12
5.062.000.000
Vreemd vermogen per 1-1
155.262.000.000
Vreemd vermogen per 31-12
143.995.000.000
Resultaat
236.000.000
ENDVBEND
- Vennootschappen en coörperaties N.V. Brabant Water
N.V. Brabant Water
N.V. Brabant Water
Algemene informatie
Programma:
0 Bestuur, dienstverlening en vastgoed
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
J.H.M. (Jan) Goijaarts
Bestuurlijk vervanger:
C.H.C (Kees) van Rooij
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
NV
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft geen zetel in het bestuur en de raad van commissarissen van Brabant Water. De gemeente heeft als aandeelhouder wel stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.
Openbaar belang
Het voorzien in de behoefte van drinkwater en industriewater binnen het distributiegebied op een betrouwbare, veilige en maatschappelijk verantwoorde manier tegen een zo laag mogelijke prijs. De uitvoering van de wettelijke taak op het gebied van de openbare drinkwatervoorziening.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Niet van toepassing
De belangrijkste risico's
Niet van toepassing
Financieel belang
De gemeente Meierijstad is aandeelhouder. Er wordt geen dividend uitgekeerd.
Jaarrekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Bijdrage van gemeente
Eigen vermogen per 1-1
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 1-1
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
ENDVBEND
- Vennootschappen en coörperaties Accommodatiebeheer Schijndel B.V.
Accommodatiebeheer Schijndel B.V.
Accommodatiebeheer Schijndel B.V.
Algemene informatie
Programma:
5 Sport, Kunst en cultuur, Recreatie en Toerisme
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
M.H.B. (Menno) Roozendaal
Bestuurlijk vervanger:
J.H.M. (Jan) Goijaarts
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
ja
Soort verbonden partij:
BV
Bestuurlijk belang
Gemeente is 100% eigenaar van de BV. Als publiek orgaan oefent de gemeente daarnaast toezicht uit op Cultureel Centrum 't Spectrum via de eisen die gesteld worden in het kader van de subsidieverlening.
Openbaar belang
De BV beheert, onderhoud en exploiteert een cultureel centrum. Het cultureel centrum huisvest vaste en incidentele huurders en gebruikers.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Toegewerk wordt naar een ander beheersvorm voor de exploitatie van het cultureel centrum. Het eigendom van het pand is in 2022 overgedragen (verkocht) aan de gemeente. Het pand was eigendom van de BV. De BV wordt geliquideerd. Voor de exploitatie wordt een nieuwe stichting opgericht. De bezittingen van de BV worden overgedragen aan de nieuwe stichting. De nieuwe stichting is per 1 januari 2023 actief. Hiermee eindigt deze 'Verbonden partij'.
De belangrijkste risico's
Exploitatietekort.
Financieel belang
De gemeente heeft als publiek orgaan een subsidierelatie met 't Spectrum. In dat kader wordt ook binnen de subsidies verantwoording aan de gemeente over het gevoerde beleid afgelegd.
Jaarrekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Bijdrage van gemeente
342.680
342.680
396.209
Eigen vermogen per 1-1
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 1-1
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
ENDVBEND
- Vennootschappen en coörperaties N.V. Monumenten Beheer Brabant
N.V. Monumenten Beheer Brabant
N.V. Monumenten Beheer Brabant
Algemene informatie
Programma:
8 Ruimtelijke ontwikkeling en wonen
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
J.T.M.M. (Johan) van Gerwen
Bestuurlijk vervanger:
J.H.M. (Jan) Goijaarts
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
NV
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft geen zetel in het bestuur en de raad van commissarissen van Monumenten Beheer Brabant (MBB). De gemeente heeft als aandeelhouder wel stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.
Openbaar belang
Het professioneel en risicodragend bijdragen aan het behoud van het Brabantse culturele erfgoed door monumenten te verwerven en verantwoord te herbestemmen.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Binnen de portefeuille van Monumentenbeheer Brabant (MBB) zijn door de coronapandemie, met name de bedrijven die in de horeca, musea en evenementensector actief zijn zeer hard geraakt. Verschillende huurders hebben verzocht tot opschorting en/of kwijtschelding van de huur doordat ze geen inkomsten meer hadden. De MBB is zich aan het beraden over haar toekomst om te komen tot een voldoende robuuste en levensvatbare organisatie. Hierover worden met de Provincie Noord-Brabant als grootste aandeelhouder gesprekken gevoerd.
In de laatste vergadering van aandeelhouders in juni is het besluit genomen om de gevolgen welke samen hangen met het liquidatiescenario in beeld te gaan brengen. Dit scenario heeft vooralsnog de voorkeur van de provincie Noord-Brabant als groot aandeelhouder.
De belangrijkste risico's
Waardevermindering van panden.
Sprake is van een negatief resultaat in verband met een reservering vanwege uitstel van huur.Financieel belang
Per 1 juli 2015 aandelen deels geconverteerd en de achtergestelde lening bedraagt nu € 60.265. De gemeente verstrekt geen jaarlijkse bijdrage en de verantwoording wordt alleen afgelegd via een jaarverslag en jaarrekening. In 2021 hebben zich geen wijzigingen in de financieringsportefeuille voorgedaan.
Jaarrekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Bijdrage van gemeente
0
0
Eigen vermogen per 1-1
589.059
Eigen vermogen per 31-12
772.636
Vreemd vermogen per 1-1
8.626.568
Vreemd vermogen per 31-12
8.603.313
Resultaat
183.577
ENDVBEND
- Vennootschappen en coörperaties Scheifelaar II Beheer B.V.
Scheifelaar II Beheer B.V.
Scheifelaar II Beheer B.V.
Algemene informatie
Programma:
8 Ruimtelijke ontwikkeling en wonen
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Niet van toepassing
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
Soort verbonden partij:
BV
Bestuurlijk belang
Gemeente Meierijstad 50% Gebr. van de Ven Beheermij B.V. 50%.
Openbaar belang
In 2007 is met Van de Ven ontwikkelings-Groep B.V. een samenwerkingsovereenkomst gesloten om tot de ontwikkeling van het plangebied Scheifelaar II te komen. In deze overeenkomst is bepaald dat de samenwerking zal plaatsvinden in de destijds opgerichte C.V./B.V.-structuur. Via deze structuur zijn de benodigde gronden verworven, het bestemmingsplan gewijzigd, het gebied bouwrijp gemaakt en worden de bouwkavels verkocht. Destijds is voor deze structuur gekozen om risico’s en het exploitatieresultaat te delen en het gemeentelijk kostenverhaal te regelen.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De belangrijkste risico's
Niet van toepassing
Financieel belang
De gemeente heeft vermogen zitten in de Scheifelaar CV/BV en bezit 49% van de aandelen van de overkoepelende Scheifelaar II Beheer BV.
Jaarrekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Bijdrage van gemeente
Eigen vermogen per 1-1
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 1-1
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
ENDVBEND
- Vennootschappen en coörperaties Scheifelaar II C.V.
Scheifelaar II C.V.
Scheifelaar II C.V.
Algemene informatie
Programma:
8 Ruimtelijke ontwikkeling en wonen
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Niet van toepassing
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Coöperatie
Bestuurlijk belang
Gemeente Meierijstad 49,75% Van de Ven Ontwikkelingsgroep B.V. 49,75% Scheifelaar II Beheer B.V. 0,5%.
Openbaar belang
In 2007 is met Van de Ven ontwikkelings-Groep B.V. een samenwerkingsovereenkomst gesloten om tot de ontwikkeling van het plangebied Scheifelaar II te komen. In deze overeenkomst is bepaald dat de samenwerking zal plaatsvinden in de destijds opgerichte C.V./B.V.-structuur. Via deze structuur zijn de benodigde gronden verworven, het bestemmingsplan gewijzigd, het gebied bouwrijp gemaakt en worden de bouwkavels verkocht. Destijds is voor deze structuur gekozen om risico’s en het exploitatieresultaat te delen en het gemeentelijk kostenverhaal te regelen.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De uitgifte van de resterende kavels gaat voorspoedig. Verwachting is dat in 2023 de laatste kavels zijn verkocht.
De belangrijkste risico's
Niet van toepassing
Financieel belang
Jaarrekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Bijdrage van gemeente
Eigen vermogen per 1-1
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 1-1
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
ENDVBEND
Stichtingen en Verenigingen
- Stichtingen en Verenigingen Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost
Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost
Zorg- en veiligheidshuis Brabant Noordoost
Algemene informatie
Programma:
1 Veiligheid
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
C.H.C. (Kees) van Rooij
Bestuurlijk vervanger:
Niet van toepassing
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
ja
Soort verbonden partij:
Vereniging
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Dagelijks Bestuur door Wethouder Roozendaal
Openbaar belang
Het Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost is dé plek waar veiligheid, zorg en lokaal bestuur samenkomen voor de integrale aanpak van complexe problematiek. Het is een netwerksamenwerking tussen partners uit de zorg- en strafrechtketen en gemeentelijke partners.
Alle partners kunnen complexe casuïstiek waarvoor inzet van de zorg- straf- en bestuurlijke keten nodig is, aanmelden bij het Veiligheidshuis.
Het Veiligheidshuis geeft advies over de aanpak, biedt expertise op het verbinden van partijen op het snijvlak van zorg en veiligheid en voert waar nodig procesregie. De hoofdtaken van het Veiligheidshuis zijn:- procesregie op keten overstijgende, complexe casuïstiek (probleemgestuurd en oplossingsgericht);
- adviseren van ketenpartners en gemeenten over de aanpak van (complexe) casuïstiek;
- signaleren van (overstijgende) knel- en verbeterpunten, gericht op optimalisatie van keten- en netwerksamenwerking.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Het Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost is per 1 januari 2019 ontstaan uit een fusie van het Regionaal Veiligheidshuis Brabant Noordoost met het Veiligheidshuis ’s-Hertogenbosch en omgeving. De meerwaarde van de samenwerking in en de aansluiting op het Zorg- en Veiligheidshuis komt tot uitdrukking door:
- minder bestuurlijke drukte; meer focus op kerntaken;
- versterkte samenhang tussen zorg en veiligheid;
- verdere optimalisering van de regionale samenwerking tussen gemeenten en betrokken partners.
Nadrukkelijk is het de doelstelling om binnen het samenwerkingsverband multidisciplinaire vraagstukken en/of complexe casuïstiek op het gebied van zorg en veiligheid integraal te behandelen.
De belangrijkste risico's
Bijdrage beheerkosten
De gemeente ’s-Hertogenbosch nam van 2019 t/m 2022 de beheerkosten voor haar rekening. Als gevolg van nieuwe afspraken over de verdeling van deze kosten en indexeringen wordt de gemeentelijke bijdrage vanaf 2023 hoger.Financieel belang
Financieel belang gemeente heeft betrekking op jaarlijkse bijdrage aan Zorg- en veiligheidshuis (fcl. 1616)
Jaarrekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Bijdrage van gemeente
71.780
73940
83.200
Eigen vermogen per 1-1
nog niet bekend
Eigen vermogen per 31-12
nog niet bekend
Vreemd vermogen per 1-1
nog niet bekend
Vreemd vermogen per 31-12
nog niet bekend
Resultaat
nog niet bekend
ENDVBEND
- Stichtingen en Verenigingen Stichting Agrifood Capital
Stichting Agrifood Capital
Stichting Agrifood Capital
Algemene informatie
Programma:
3 Economie
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
C.H.C. (Kees) van Rooij
Bestuurlijk vervanger:
Niet van toepassing
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Stichting
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Stichtingsbestuur door burgemeester van Rooij bij het onderdeel ‘overheden’ worden de samenwerkende gemeenten vertegenwoordigd door hun portefeuillehouders. Vanuit AFC is burgemeester van Rooij lid van de Brainport Network Board.
Openbaar belang
De Stichting heeft als doel het versterken van het unieke economische ecosysteem van AgriFood Capital ter bevordering van de (inter)nationale competitiviteit in de regio Noordoost-Brabant en daarmee ook in Nederland. De vertegenwoordigers met een verbinding naar de overheid informeren en raadplegen de bestuurlijke regiegroep (BRG) regio Noordoost-Brabant (RNOB) over de activiteiten van de Stichting.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De Stichting is onafhankelijk en opgericht door personen met een achtergrond in het bedrijfsleven, het onderwijs en de overheid. De Stichting heeft als doel het realiseren van de ‘Strategische Agenda AgriFood Capital’. De accenten liggen hierbij op een excellente arbeidsmarkt (People), krachtige bedrijvigheid (Business), betekenisvolle vernieuwingen (Innovation) en een aantrekkelijke woon-werkomgeving (Basics).
Voor de periode 2021-2024 is een Strategische Agenda AgriFood Capital en een nieuwe regionale strategische Samenwerkingsagenda ‘Richting 2030’ Regio Noordoost Brabant opgesteld als basis voor het verlengen van de samenwerking op basis van het convenant ‘Regionale samenwerking Regio Noordoost Brabant 2021-2024’.
De belangrijkste risico's
Geen.
Financieel belang
In de begroting is voor de regionale samenwerking NOB/AFC een bijdrage van € 4,00 per inwoner structureel opgenomen.
Jaarrekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Bijdrage van gemeente
324.776
325.396
326.588
Eigen vermogen per 1-1
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 1-1
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
ENDVBEND
- Stichtingen en Verenigingen Stichting tot beheer van het Paulusgasthuis in Sint-Oedenrode
Stichting tot beheer van het Paulusgasthuis in Sint-Oedenrode
Stichting tot beheer van het Paulusgasthuis in Sint-Oedenrode
Algemene informatie
Programma:
0 Bestuur, dienstverlening en vastgoed
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Niet van toepassing
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
ja
Soort verbonden partij:
Stichting
Bestuurlijk belang
De gemeente neemt deel in de beheersstichting en heeft kosten als eigenaar van het gebouw (Kerkstraat 20, Sint-Oedenrode).
Openbaar belang
De gemeente heeft een vertegenwoordiger in het bestuur. De financiële betrokkenheid bestaat naast de kosten als eigenaar van het gebouw, uit een structureel subsidiebedrag voor de exploitatie.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De gemeentelijke vertegenwoordiging in het bestuur van de stichting eindigt per 1 januari 2023. De statuten van de stichting worden hiervoor in de tweede helft van 2022 aangepast. Dit is met het bestuur van de stichting overeengekomen. De 'Verbonden partij' eindigt hiermee. De subsidierelatie blijft bestaan.
De belangrijkste risico's
Niet van toepassing
Financieel belang
Jaarrekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Bijdrage van gemeente
30.592
30.592
30.846
Eigen vermogen per 1-1
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 1-1
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
ENDVBEND
- Stichtingen en Verenigingen Smederijmuseum in Sint-Oedenrode
Smederijmuseum in Sint-Oedenrode
Smederijmuseum in Sint-Oedenrode
Algemene informatie
Programma:
5 Sport, Kunst en cultuur, Recreatie en Toerisme
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Niet van toepassing
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
ja
Soort verbonden partij:
Stichting
Bestuurlijk belang
De gemeente is samen met Ahrend eigenaar van het pand van Smederijmuseum H.J. van de Kamp. De gemeente vormt ook samen met Ahrend de beheersstichting van het museum.
Openbaar belang
Instandhouding van het cultureel erfgoed.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Met de betrokken partijen worden gesprekken gevoerd over het toekomstig beheer en de exploitatie van het museum en het pand.
De belangrijkste risico's
Niet van toepassing.
Financieel belang
Subsidie aan Smederijmuseum is vanwege harmonisatie beleid afgebouwd.
Jaarrekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Bijdrage van gemeente
0
0
0
Eigen vermogen per 1-1
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 1-1
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
ENDVBEND
- Stichtingen en Verenigingen Stichting museum Henkenshage
Stichting museum Henkenshage
Stichting museum Henkenshage
Algemene informatie
Programma:
5 Sport, Kunst en cultuur, Recreatie en Toerisme
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Niet van toepassing
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
ja
Soort verbonden partij:
Stichting
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft zitting in het bestuur van de stichting en is eigenaar van het pand (Laan van Henkenshage 3, Sint-Oedenrode).
Openbaar belang
Instandhouding cultureel erfgoed.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Voor 1 januari 2023 eindigt de gemeentelijke vertegenwoordiging in het bestuur van de stichting (collegebesluit). Dit is in overleg met de overige bestuursleden besloten. De statuten van de stichting worden aangepast. Hiermee eindigt de 'Verbonden partij'. De gemeente heeft geen subsidierelatie met deze stichting. De gemeente blijft wel eigenaar van het pand. Het pand wordt gehuurd door een commerciële exploitant (niet deze stichting).
De belangrijkste risico's
Niet van toepassing.
Financieel belang
Gemeente heeft alleen als eigenaar pand een financieel belang.
Jaarrekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Bijdrage van gemeente
0
0
0
Eigen vermogen per 1-1
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 1-1
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
ENDVBEND
Overige verbonden partijen
- Overige verbonden partijen Regio Noordoost Brabant
Regio Noordoost Brabant
Regio Noordoost Brabant
Algemene informatie
Programma:
3 Economie
URL:
https://www.regionoordoostbrabant.nl/
Verantwoordelijk bestuurder:
C.H.C. (Kees) van Rooij
Bestuurlijk vervanger:
Niet van toepassing
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Overig
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Dagelijks bestuur: J.H.M. Goijaarts en M. Wilms. Vertegenwoordigd in Algemeen bestuur/Bestuurlijke Regie Groep : C.H.C. van Rooij.
Openbaar belang
De continuering van de samenwerking in de regio Noordoost-Brabant (RNOB) vindt vanaf 2021 plaats op basis van het met 16 regiogemeenten en 2 Waterschappen overeengekomen convenant ‘Regionale samenwerking Regio Noordoost Brabant 2021-2024’.
Dit convenant regelt de samenwerking van de overheden in de regionale organisaties Regio Noordoost Brabant, Stichting AgriFood Capital en Noordoost Brabant Werkt op basis van de Samenwerkingsagenda ‘Richting 2030’ en het basisdocument voor de samenwerkingsafspraken van RNOB.
De samenwerkende overheden in de Regio Noordoost-Brabant hebben een taakopvatting voor ruimtelijke ordening, economie, werkgelegenheid en bereikbaarheid en leveren een belangrijk aandeel in de realisatie van de ambities op het gebied van ‘goed woon-, werk- en leefklimaat’.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De agenda van RNOB richt zich op mobiliteit, ruimte, leefomgeving en vestigingsklimaat. De ambitie is een slimme, veerkrachtige regio, op weg naar een circulaire economie. Een regio waarin ruimte blijft om te pionieren, waarin hard wordt gewerkt en het leven goed is. Een regio waarin stad en platteland met elkaar in balans zijn.
Beleidsvoornemens worden programmatisch uitgewerkt en via een projectorganisatie tot uitvoering gebracht.
Vanuit RNOB wordt vorm gegeven aan AgriFood Capital. Onder deze merknaam wordt met partners uit onderwijs en bedrijfsleven via de ‘Strategische Agenda AgriFood Capital’ toegewerkt naar een excellente Agrifood regio.
De actuele ontwikkelingen en uitvoeringsambities staan beschreven in het ‘Jaarplan en begroting 2021 Regio Noordoost Brabant’ en de gezamenlijk uit te werken ‘Uitwerkingsagenda 2021-2022 RNOB’.
Het jaarplan 2021 betreft alleen de publieke samenwerking Regio Noordoost Brabant en is vastgesteld door het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling.
De jaarplannen en jaarverslagen van de Stichting AgriFood Capital (AFC) en Noordoost Brabant Werkt zijn een 1e verantwoordelijkheid van deze gremia en worden ter kennisname aangeboden aan de besturen van de regiopartners.
De programmabegroting voorziet in de bijdragen aan de regio Noordoost Brabant (AFC en Noordoost Brabant Werkt). De bijdrage aan het regiofonds is € 3,00 per inwoner en € 1,00 per inwoner voor de strategische WERKagenda ‘Op weg naar 2030’ van Noordoost Brabant Werkt; voor Meierijstad in totaal circa € 325.000 (afgerond). Deze bijdragen gelden voor de periode 2021 tot en met 2024 (geen jaarlijkse indexering).
De belangrijkste risico's
De activiteiten van de Regio vanuit de regio brengen geen (financiële) risico’s met zich mee.
Financieel belang
Zie verbonden partij AgriFood Capital.
Jaarrekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Bijdrage van gemeente
324.776
324.776
326.588
Eigen vermogen per 1-1
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 1-1
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
ENDVBEND
- Overige verbonden partijen Centrumregeling Jeugdhulp Noordoost Brabant
Centrumregeling Jeugdhulp Noordoost Brabant
Centrumregeling Jeugdhulp Noordoost Brabant
Algemene informatie
Programma:
6 Sociaal Domein
URL:
Niet van toepassing
Verantwoordelijk bestuurder:
M.H.B. (Menno) Roozendaal
Bestuurlijk vervanger:
Niet van toepassing
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
Soort verbonden partij:
Overig
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in het Regionaal Bestuurlijk Overleg Jeugd door wethouder Roozendaal.
Openbaar belang
De gemeenten zijn een onderlinge samenwerking aangegaan gericht op het zorgdragen voor een kwalitatief goede en efficiënte inkoop van de jeugdtaken op basis van de Inkoopstrategie 2020-2024, de jaarlijks vastgestelde Inkoopopdracht, het Regionaal Beleidsplan Jeugd 2020-2024, en beleidsopdrachten, met inachtneming van de bepalingen van de Jeugdwet.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Vanaf 1-1-2022 is de nieuwe inkoop een feit. De basis voor deze nieuw inkoop is de inkoopstrategie, inkoopopdracht en het productenboek. Naast het toekennen van de nieuwe producten uit het productenboek gaat de toegang vanaf 2022 het volume toekennen. Hierdoor krijgen we meer grip op de hulp die wordt ingezet via de gemeentelijke toegang. Vanaf 2022 betalen we als gemeente lokaal op basis van facturen voor de geleverde zorg.
Met ingang van 2022 zijn er een aantal regionale voorzieningen die we als regio gezamenlijk financieren zoals onder andere jeugdzorgplus, veilig thuis en crisishulp. Het is van belang dat deze voorzieningen beschikbaar zijn en blijven voor de jeugdige uit onze gemeente. Afgesproken is dat we deze voorzieningen gezamenlijk financieren volgens een verdeelsleutel.De belangrijkste risico's
Financieel belang
De uitvoeringskosten worden door de gemeenten aan het RIOZ betaald conform de afgesproken inleg- en verdeelsleutel. Het RIOZ heeft geen eigenstandige begroting met eigen vermogen en vreemd vermogen.
Jaarrekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Bijdrage van gemeente
285.190
312.479
280.779
Eigen vermogen per 1-1
nog niet bekend
Eigen vermogen per 31-12
nog niet bekend
Vreemd vermogen per 1-1
nog niet bekend
Vreemd vermogen per 31-12
nog niet bekend
Resultaat
nog niet bekend
ENDVBEND
- Overige verbonden partijen Centrumregeling ter uitvoering WMO
Centrumregeling ter uitvoering WMO
Centrumregeling ter uitvoering specialistische Wmo
Algemene informatie
Programma:
6 Sociaal Domein
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
H.J. (Rik) Compagne
Bestuurlijk vervanger:
Niet van toepassing
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
Soort verbonden partij:
Overig
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in het Regionaal Bestuurlijk Overleg Wmo door wethouder Compagne.
Openbaar belang
Om de afspraken over taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de gemeenten in de regio goed te regelen, zijn die vastgelegd in de Centrumregeling Wmo 2020. Het betreft twee identieke regelingen voor Wmo Licht (specialistische hulp) en Wmo Beschermd Wonen en Maatschappelijke opvang.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Per 2022 wordt Wmo specialistische hulp opnieuw ingekocht. Hierbij wordt gekozen voor een bekostiging op basis van p x q (prijs x hoeveelheid) in plaats van lump sum.
De belangrijkste risico's
Kosten van de inkooporganisatie staan in principe vast. Als daar aanleiding toe is kan bijstelling plaatsvinden. Kosten van de centrumregeling zijn beperkt.
Financieel belang
De gemeentelijke bijdrage betreft het aandeel voor Wmo specialistische hulp in de uitvoeringskosten van het bureau Regionale Inkoop Organisatie Zorg (RIOZ). De kosten worden verdeeld op basis van het aantal inwoners per 1 januari in het voorgaande jaar. De uitvoeringskosten voor Wmo Beschermd wonen en maatschappelijke opvang worden betaald uit de centrumgelden die de gemeente Den Bosch voor uitvoering van deze taak ontvangt.
Jaarrekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Bijdrage van gemeente
117.580
98.562
98.562
Eigen vermogen per 1-1
n.v.t.
n.v.t
Eigen vermogen per 31-12
n.v.t.
n.v.t
Vreemd vermogen per 1-1
n.v.t.
n.v.t
Vreemd vermogen per 31-12
n.v.t.
n.v.t
Resultaat
n.v.t.
n.v.t
ENDVBEND
- Overige verbonden partijen Centrumregeling samenwerkingsovereenkomst beschermd wonen en maatschappelijk opvang
Centrumregeling samenwerkingsovereenkomst beschermd wonen en maatschappelijk opvang
Samenwerkingsovereenkomst beschermd wonen en maatschappelijke opvang
Algemene informatie
Programma:
6 Sociaal Domein
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
H.J. (Rik) Compagne
Bestuurlijk vervanger:
Niet van toepassing
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Overig
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in het Regionaal Bestuurlijk Overleg Wmo door wethouder Compagne.
Openbaar belang
Als gevolg van de doordecentralisatie en de nieuwe inkoop is er een nieuwe centrumregeling met ingang van 2022. Beschermd wonen en maatschappelijke opvang hebben een samenwerking gebaseerd op een centrumgemeenteregeling en hierdoor een aantal andere uitgangspunten dan de gekozen samenwerking voor specialistische ondersteuning. Om de afspraken over taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheid van de gemeenten in de regio goed te regelen, hebben wij die vastgelegd in de Samenwerkingsovereenkomst beschermd wonen, maatschappelijke opvang en aanverwante taken 2020 en verder. Inhoudelijk is Regiovisie beschermd wonen en maatschappelijke opvang 2020 en verder de basis voor de samenwerking, rondom de doordecentralisatie is er een regionaal regioplan opgesteld.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Per 2022 wordt beschermd wonen en maatschappelijke opvang en een aantal aanverwante taken nieuw ingekocht. Dit is het gevolg van een proces dat in 2020 en 2021 is gelopen. Jaarlijks wordt een uitvoeringsplan vastgesteld ten behoeve van de uitvoering van de regiovisie. Als gevolg van de doordecentralisatie en de nieuwe inkoop volgt ook een nieuwe centrumregeling met ingang van 2022. In 2021 is een regioplan opgesteld waarbij ruimte is voor lokale invulling.
De belangrijkste risico's
Beschermd wonen en maatschappelijke opvang lopen nu via de centrumgemeente (‘s-Hertogenbosch). Beide taken worden gedecentraliseerd waarbij (op termijn) middelen ook naar de afzonderlijke gemeenten zullen komen. Voor beschermd wonen zullen de middelen volgens een objectief verdeelmodel verdeeld worden. Regionaal worden hierover afspraken gemaakt. Voor Maatschappelijke opvang volgt dat later.
We krijgen de komende jaren binnen de beleidsterreinen van beschermd wonen en maatschappelijke opvang met veel ontwikkelingen en nieuwe wet- en regelgevingen te maken. Deze ontwikkelingen hebben ook financiële consequenties maar nog niet alle details zijn bekend.
Een van deze ontwikkelingen is de openstelling van de Wlz voor clienten met een ggz-achtergrond en het verdeelmodel. Een gedeelte van de cliënten die gebruik maken van de producten die onderdeel uitmaken van deze samenwerkingsovereenkomst gaan over naar de Wlz. Dit betekent dat er ook gelden uitgenomen zullen worden uit het gemeentefonds ten behoeve van de Wlz. Hierover worden nog (landelijk) afspraken gemaakt.Financieel belang
Voor beschermd wonen en maatschappelijke opvang is tussen Rijk en de VNG afgesproken dat er gewerkt wordt met centrumgemeenten. Elke regio heeft een eigen centrumgemeente die de regierol heeft en de financiële middelen ontvangt van het Rijk. Voor de regio Meierij en Bommelerwaard (Vught, Boxtel, Sint Michielsgestel, Meierijstad, Maasdriel , Zaltbommel en ’s-Hertogenbosch) is de gemeente ’s-Hertogenbosch de aangewezen centrumgemeente. Op termijn gaan de bij deze beleidsterreinen behorende middelen naar de afzonderlijke gemeenten (doordecentralisatie) en zal er wederom gewerkt worden volgens een constructie met centrumgemeente. De uitvoeringskosten worden betaald uit de centrumgelden die de gemeente 's-Hertogenbosch ontvangt.
Jaarrekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Bijdrage van gemeente
0
n.v.t.
n.v.t.
Eigen vermogen per 1-1
n.v.t.
n.v.t.
Eigen vermogen per 31-12
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen per 1-1
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen per 31-12
n.v.t.
n.v.t.
Resultaat
n.v.t.
n.v.t.
ENDVBEND