Algemene informatie |
Programma: | 7 Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid |
URL: | | |
---|
Verantwoordelijk bestuurder: | J.H.M. (Jan) Goijaarts |
Bestuurlijk vervanger: | J.T. (Jan) van Burgsteden |
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij: | nee |
Soort verbonden partij: | Gemeenschappelijke regeling |
Bestuurlijk belang |
Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur door wethouder J. Goijaarts. |
Openbaar belang |
Het Stadsgewest is niet meer echt actief en wordt alleen nog in stand gehouden voor afwikkeling van de voormalige Vuilstortplaats De Vlagheide in Schijndel. |
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens |
De afdichting van de stortplaats is inmiddels afgerond. Met het oog op de overdracht van de eeuwigdurende nazorg van de voormalige stortplaats aan de provincie Noord-Brabant vindt er al enige jaren tussen het Stadsgewest en de provincie overleg plaats over de hoogte van het (doel)vermogen, dat benodigd is voor de bekostiging van die nazorg. Belangrijk onderdeel in de gesprekken tussen deze partijen is de hoogte van de door de provincie gehanteerde rekenrente en het effect daarvan op het door het Stadsgewest in te leggen doelvermogen. De provincie heeft het voornemen om de huidige rekenrente van 5,06% te verlagen naar 3,65%. Er bestaat over de hoogte van het in te brengen doelvermogen dan ook nog geen overeenstemming tussen het Stadsgewest en de provincie. Indien uiteindelijk het doelvermogen hoger dient te zijn dan oorspronkelijk geraamd dienen de deelnemende gemeenten een aanzienlijke aanvullende bijdrage aan het Stadsgewest te leveren. Het Stadsgewest zal de nazorg en exploitatie van de voormalige vuilstortplaats de komende tijd niet aan de provincie overdragen. Partijen zijn in dat verband overeengekomen dat (de nazorg van) de voormalige stortplaats de komende vijf jaren niet wordt overgedragen aan de provincie, waarbij de rekenrente in ieder geval voor deze periode wordt gehandhaafd op 5,06%. Dit betekent dat het Stadsgewest in ieder geval nog wordt gecontinueerd na 2020. Tot in ieder geval 1 januari 2025 zal er door de provincie dan ook geen formele sluitingsverklaring worden afgegeven. Onlangs is tussen het Stadsgewest (en andere exploitanten) en de provincie afgesproken het convenant te herzien en onder andere de looptijd te verlengen naar 10 jaar. Dat moet in de loop van 2021 leiden tot een nieuw convenant. In de discussie over deze herziening hebben de exploitanten benadrukt dat voor hen de prioriteit ligt bij het herzien van de, zwaar verouderde, wetgeving. Met de kennis en inzichten van nu zou het aannemelijk zijn dat twee aspecten uit de huidige wetgeving verdwijnen, te weten het eeuwigdurende karakter van de nazorg en de bovenafdichting. Daarmee zou Nederland meer in de pas gaan lopen met Europese regelgeving. |
De belangrijkste risico's |
- Doelvermogen nazorgfonds: Na de definitieve sluiting van de stortplaats wordt de (eeuwigdurende nazorgverplichting ten aanzien van de) stortplaats overgedragen aan de Provincie. Bij overdracht moet een vermogen zijn overgedragen waaruit de provincie de kosten van nazorg eeuwigdurend kan bekostigen. De hoogte van de eindwaarde van het doelvermogen wordt in hoge mate bepaald door de te hanteren rekenrente. Thans is die op 5,06% bepaald. In de laatste voorstellen van de provincie wordt voorgesteld die rekenrente naar 3,65% te verlagen hetgeen een incidentele, maar aanzienlijke, hogere bijdrage van de gemeente Meierijstad tot gevolg heeft van circa € 3 miljoen. -Beheerskosten: Het voorlopig niet overdragen van de vuilstortplaats aan de provincie en het dus feitelijk langer in stand houden van de beheersorganisatie van het Stadsgewest heeft voor de gemeente Meierijstad financiële consequenties. Elk jaar dat het Stadsgewest blijft bestaan wordt er rekening gehouden met aan het Stadsgewest te betalen beheerskosten door de gemeente Meierijstad (2021: € 109.040, 2022: € 105.305, 2023: € 82.153 en 2024: € 83.647). |
Financieel belang |
Het Stadsgewest blijft nog voor langere tijd verantwoordelijk voor het beheer (de nazorg) van de stortplaats Vlagheide. Dat betekent dat over die tijd exploitatielasten worden gemaakt, die zijn opgenomen in de (meerjaren)begroting van het Stadsgewest en per inwoner worden omgeslagen over de deelnemende gemeenten. |
| Jaarrekening 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 |
Bijdrage van gemeente | 106.146 | 105.305 | 105.305 |
Eigen vermogen per 1-1 | - 6.809.000 | | |
Eigen vermogen per 31-12 | - 1.885.000 | | -1.955.000 |
Vreemd vermogen per 1-1 | 6.868.000 | | |
Vreemd vermogen per 31-12 | 2.685.000 | | 2.500.000 |
Resultaat | 160.000 | | 3.000 |