Omgevingsdienst Brabant-Noord | |||||
---|---|---|---|---|---|
Algemene informatie | |||||
Programma: | 7 Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid | ||||
URL: | |||||
Verantwoordelijk bestuurder: | C.H.C. (Kees) van Rooij | ||||
Bestuurlijk vervanger: | J.H.M. (Jan) Goijaarts | ||||
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij: | nee | ||||
Soort verbonden partij: | Gemeenschappelijke regeling | ||||
Bestuurlijk belang | |||||
Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur. | |||||
Openbaar belang | |||||
De omgevingsdienst voert ten behoeve van de deelnemende gemeenten en provincie taken uit op het gebied van Omgevingsrecht en levert als verlengstuk van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage aan een schone, leefbare en veilige werk- en leefomgeving van de regio Brabant-Noord. De werkwijze van de omgevingsdienst is gericht op het zoveel mogelijk beperken van de uitvoeringskosten voor overheid en samenleving en het verder optimaliseren van vergunningverlening en toezicht en handhaving. | |||||
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens | |||||
Maatschappelijke ontwikkelingen vormen een belangrijk kader in het werk van de ODBN en aan onze leefomgeving. Dat zijn er opnieuw veel in 2023. Grote maatschappelijke thema’s zoals het Klimaatakkoord, de Stikstofproblematiek, de Regionale Energie Strategie, circulaire economie en het Schone Lucht Akkoord en natuurlijk de invoering van de Omgevingswet per 1-1-2023. Allemaal thema’s die u en wij herkennen. In toenemende mate merkt de ODBN dat zij gevraagd worden om bij deze thema’s mee te denken vanuit de uitvoering en diens kennis van de leefomgeving daarvoor in te zetten. Soms vragen deelnemers zelfs of de ODBN hiervan de trekkende partij in de regio kan zijn. In de veelheid van ontwikkelingen is dat begrijpelijk. Voor de ODBN is er een groot belang dat de uitvoerbaarheid van beleid goed geborgd is. Daar denken zij graag over mee en uiteraard zullen zij ook zaken die men signaleert bij de feitelijke uitvoering onder de aandacht brengen van de bestuurders en beleidsmakers. De ODBN blijft daarbij wel in de adviserende rol die bij een uitvoeringsorganisatie past. Nieuw en langverwacht is de invoering van de Omgevingswet. Hoewel het vaak in de communicatie vanuit het Rijk wordt gebracht als een grote omwenteling, zal de ODBN ook in 2023 echter ook gewoon vergunningen verlenen, toezicht houden en waar nodig handhavend optreden. Daar ligt de maatschappelijke opdracht. Door te focussen op de tastbare veranderingen maken we de Omgevingswet concreet en behapbaar voor de VTH-uitvoering. In de verdere invoering rondom Omgevingsplannen, de bruidsschat en nog vele andere onderwerpen is de ODBN afhankelijk van ons als bevoegd gezag. Voor de ODBN blijft van belang dat de uitvoerbaarheid goed geborgd is en waar het kan en wenselijk is, er voor burgers en bedrijven een gelijk speelveld bestaat. | |||||
De belangrijkste risico's | |||||
Iedere organisatie loopt natuurlijk risico’s. De ODBN streeft ernaar om risico’s zoveel mogelijk te ondervangen door het treffen van beheersmaatregelen, de benodigde verzekeringen af te sluiten en/of buffers te vormen voor niet voorzienbare financiële tegenvallers. Aan het begin van 2021 is een nieuwe actualisatie van het risicoprofiel van de ODBN uitgevoerd. | |||||
Financieel belang | |||||
Jaarrekening 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |||
Bijdrage van gemeente | 2.682.595 | 2.596.637 | 2.948.685 | ||
Eigen vermogen per 1-1 | nog niet bekend | 10.127.0008.403.000 | 8.403.000 | ||
Eigen vermogen per 31-12 | nog niet bekend | 8.403.000 | 8.445.000 | ||
Vreemd vermogen per 1-1 | nog niet bekend | 11.379.000 | 11.331.000 | ||
Vreemd vermogen per 31-12 | nog niet bekend | 11.331.000 | 10.937.000 | ||
Resultaat | nog niet bekend | 34.000 | 42.000 |