(Bedragen x € 1.000) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|
Primitieve begroting | -8.050 | -8.051 | -8.035 | -8.026 | |
1e bestuursrapportage 2022 | -13 | -13 | -13 | -14 | |
Geraamd resultaat (startsituatie) | -8.063 | -8.064 | -8.048 | -8.040 | |
Nieuw beleid | -272 | -271 | -288 | -295 | |
Kapitaallasten | 0 | 0 | 0 | -6 | |
Loon- & Prijsindexatie | -271 | -271 | -271 | -271 | |
Overige technische aanpassingen | -531 | -486 | -486 | -486 | |
Totaal ontwikkelingen | -1.073 | -1.028 | -1.045 | -1.058 | |
Geraamd resultaat programmabegroting 2023 | -9.136 | -9.092 | -9.093 | -9.097 |
In de volgende tabel staan de totale lasten en baten van dit begrotingsprogramma. De totale lasten verminderen we met de totale baten en komen zo tot het geraamd saldo van baten en lasten. Dit saldo verminderen we met het bedrag aan toevoeging reserves en vermeerderen we met het bedrag wat we onttrekkingen aan reserves. Zo komen we tot het geraamd resultaat van dit begrotingsprogramma.
7 Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid | Jaar rekening 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 9.532 | 11.123 | 9.482 | 9.438 | 9.439 | 9.093 |
Baten | 1.006 | 1.999 | 46 | 46 | 46 | 46 |
Geraamd saldo van baten en lasten | 8.526 | 9.124 | 9.436 | 9.392 | 9.393 | 9.047 |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 500 | 848 | 300 | 300 | 300 | -50 |
Geraamd resultaat | 8.026 | 8.276 | 9.136 | 9.092 | 9.093 | 9.097 |
Om toelichtingen op de financiën leesbaar te houden passen we categorieën toe, waarbij de mate van bestuurlijke keuzevrijheid een uitgangspunt was. Voor een nadere uitleg van de categorieën verwijzen we naar hetgeen is vermeld in de leeswijzer onder "Wat kost het?".
De cijfers in onderstaande tabel en toelichtingen moet u als volgt lezen.
Genoemde bedragen met een -: dit is een verslechtering op het saldo;
Genoemde bedragen met een +: dit is een verbetering op het saldo.
(Bedragen x € 1.000) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Nieuw beleid | -272 | -271 | -288 | -295 | ||
Kapitaallasten | 0 | 0 | 0 | -6 | ||
Loon- & Prijsindexatie | -271 | -271 | -271 | -271 | ||
Overige technische aanpassingen | -531 | -486 | -486 | -486 | ||
Totaal mutaties Begroting 2023 | -1.073 | -1.028 | -1.045 | -1.058 |
(Bedragen x € 1.000) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
Nieuw beleid | -272 | -271 | -288 | -295 |
Begroting 2023 ODBN | -272 | -271 | -288 | -295 |
Inmiddels is de begroting 2023 van Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN) ontvangen.
Evenals vorig jaar hebben we ervoor gekozen om op advies van ODBN in de begroting te rekenen met een gedifferentieerd uurtarief voor de diverse werkzaamheden. Dit om beter aan te sluiten met de werkelijk te verwachten kosten.
Ten opzichte van 2022 zijn het aantal uren flink toegenomen. Dit komt vooral voort uit extra uren energiebod, grijs strafrecht, uren RO advisering, vergunningverlening en implementatie omgevingswet.
Ook is het uurtarief aangepast ivm CAO-ontwikkeling.
Vooral het bovenwettelijk verlof zorgt ervoor dat het uurtarief stijgt. De uitbreiding van 6 extra verlofdagen zorgt voor een verlaging van de productiviteit per FTE.
Tenslotte is een buffer in het budget gecreëerd in verband met de invoering van de omgevingswet en de eventuele (extra) inzet die daarmee gevraagd wordt bij ODBN.