Verbonden partijen

Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) Hart voor Brabant

Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) Hart voor Brabant

Algemene informatie

Programma:

7 Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid

URL:

https://www.ggdhvb.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

H.J. (Rik) Compagne

Bestuurlijk vervanger:

M.H.B. (Menno) Roozendaal

Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:

nee

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigd in Dagelijks en Algemeen Bestuur door wethouder Compagne.

Openbaar belang

De GGD geeft uitvoering aan de wet Publieke Gezondheid. De GGD doet dit in opdracht van de binnen de regio Oost-Brabant vallende 24 gemeenten. Het doel van de GGD is: Mensen gezonde kansen bieden om alles uit hun leven te halen. Het beleid van de GGD richt zich op de publieke en preventieve gezondheid; de taken die de overheid op zich neemt om de gezondheid van iedereen te bewaken, beschermen en bevorderen, zonder dat mensen daar altijd om vragen. Daarbij hebben ze extra aandacht voor mensen die meer hulp nodig hebben, bijvoorbeeld omdat ze kwetsbaar zijn of zorg mijden. Samenwerking staat daarbij centraal. De GGD wil haar kennis actief verbinden aan partijen in het sociaal- en veiligheidsdomein en het openbaar bestuur. De financiële voordelen, kwaliteit zorg/dienstverlening en het brede pakket aan diensten zijn argumenten voor gemeenten om deel te nemen aan deze gemeenschappelijke regeling.
Taken GGD:
- jeugdgezondheid;
- gezondheidsbescherming;
- gezondheidsbevordering en leefstijl;
- monitoren, signaleren en advies;
- toezicht houden;
- publieke gezondheid bij rampen en crisis;
- openbare geestelijke gezondheidszorg.

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

  • In juli 2019 stelde het algemeen bestuur de beleidsvisie 2019-2023 vast. Deze visie is de vertaalslag van landelijke, regionale en lokale ontwikkelingen, waaronder de coalitieakkoorden die na de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2018 zijn opgesteld. Hij geeft inhoudelijk richting aan de GGD-organisatie en dient daarmee als uitgangspunt voor de begroting.
  • Uitgangspunt in de begroting is het gedachtegoed positieve gezondheid. Daarin betekent gezondheid: zelf de regie voeren en je aanpassen aan de uitdagingen van het leven. Dat is dus veel meer dan alleen ziekte en zorg; het gaat ook over vitaliteit en preventie.
  • Jeugdgezondheid: De GGD ziet alle kinderen in haar werkgebied, via contactmomenten. De GGD zet grote stappen om iedere jeugdige een persoonlijk ‘pakket’ aan te bieden op basis van landelijke richtlijnen die maatwerk mogelijk maken. Ook werkt de GGD met partners intensief samen aan de vier onderwerpen van de JGZ-preventieagenda: ouderschap, hechting, gezondheid en weerbaarheid.
  • Gezondheidsbescherming: De GGD heeft als taak om de risico’s van infectie¬ziekten te beperken, besmettingen te voorkomen en infectieziekten te bestrijden. De aan COVID-19 ontwikkelde werkwijzen worden steeds meer onderdeel van het gewone werk. Tevens heeft de GGD grotere aandacht voor paraatheid bij pandemieën.
  • Gezondheidsbevordering en leefstijl: Op basis van data en de (lokale) uitdagingen bepaalt de GGD welke groepen welke aandacht nodig hebben. GGD organiseert duurzame activiteiten en sluit aan bij andere domeinen, zoals het medisch domein, veiligheid, welzijn en ruimte.
  • Monitoren, signaleren en advies: In 2023 focust de GGD op het gebruiken van informatie door gemeenten en partners en in netwerken. Op basis van data stelt de GGD doelen en bepaalt hoe ze die gaat realiseren. Ook gebruikt de GGD data om voortgang te monitoren en de resultaten zichtbaar(der) te maken.
  • Toezicht houden: In 2023 krijgt de dialoog tussen kinderopvang, gemeente en GGD meer vorm. En de GGD voert in elke gemeente het flexibel toezicht uit. Dit alles met als doel: een hogere kwaliteit van de kinderopvang. Daarnaast stimuleert de GGD Wmo-aanbieders om calamiteiten en geweldsincidenten te melden, zodat hier actie op kan volgen.
  • Publieke gezondheid bij rampen en crises: De GGD heeft een wettelijke taak in de rampenopvang en crisisbeheersing.
  • Openbare geestelijke gezondheid: Het belangrijkste is: er zijn om snel in te grijpen als dat nodig is en een negatieve situatie te verhelpen of te voorkomen. In 2023 wil de GGD hier nog meer op inzetten: de GGD verwacht een stijging van het aantal mensen in deze situaties. Daarom houdt de GGD rekening dat gemeenten een groter beroep op haar gaat doen.
  • Gezondheidsbevordering: Dit is de kernactiviteit van de GGD. Meer aandacht aan groepen die moeite hebben om hun gezondheid te verbeteren;
  • Gezonde omgeving: een gezonde omgeving werkt positief op de gezondheid en het welzijn. Omgevingsvragen zijn divers en leiden tot een benadering van gezondheid vanuit meerdere invalshoeken. Daarom is het belangrijk gezondheid mee te nemen in ruimte, milieu, klimaat en welzijn.
  • Inzicht: voor een gezonde regio heb je inzicht nodig. Zo kan met inwoners, gemeenten en partners worden bepaald waar de grootste kansen liggen. En de GGD wil weten welke acties resultaten opleveren. De GGD investeert daarom in het verbeteren van de databronnen. Het gaat daarbij meer dan alleen het genereren van data.

De belangrijkste risico's

  • Coronacrisis: Het is nog onzeker wát de effecten zijn op publieke gezondheid als de coronacrisis is beslecht, maar dát ze er in meer of minder mate zullen zijn staat vast. Mogelijk vraagt dit ook om een structurele aanpassing van een aantal van de taken op het vlak van gezondheidsbescherming en -bevordering, waarmee dit wel financiële gevolgen heeft die drukken op de exploitatie.
  • Coronacrisis: door grote onzekerheid over de mate waarin de taak van de GGD in de beheersing en bestrijding van het coronavirus nog doorloopt in 2022, die de GGD uitvoert in opdracht van de minister van VWS, is daar in de begroting 2022 nog geen rekening mee gehouden.
  • Het risico dat informatiebeveiliging onvoldoende is, neemt toe. Daarvoor haalt de GGD externe deskundigheid in huis;
  • Het risico van het niet invullen van vacatures en een hoog ziekteverzuim. Het ziekteverzuim tijdens en net na de grote coronagolven was hoger dan daarvoor. Door het twee jaar lang werken onder hoge druk kan het verzuim ook in 2023 nog hoog zijn. De GGD zet daarom in op vitaliteit en stelt zo nodig doelen bij;
  • Het risico dat gemeenten zich niet kunnen vinden in de (afgesproken) indexering. GGD overtuigt gemeenten steeds opnieuw van de noodzaak.

Financieel belang

Jaarrekening 2021

Begroting 2022

Begroting 2023

Bijdrage van gemeente

2.788.056

2.849.515

3.070.952

Eigen vermogen per 1-1

7.820.000

8.075.000

6.846.000

Eigen vermogen per 31-12

7.749.000

6.846.000

6.040.000

Vreemd vermogen per 1-1

31.107.000

23.508.000

12.000.000

Vreemd vermogen per 31-12

23.834.000

12.000.000

12.000.000

Resultaat

238.000

0

-487.000

Deze pagina is gebouwd op 04/24/2023 11:30:17 met de export van 04/24/2023 11:11:59