- Werkvoorzieningsschap De Dommel (WSD)
Werkvoorzieningsschap De Dommel (WSD)
Algemene informatie
Programma:
6 Sociaal Domein
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
M.H.B. (Menno) Roozendaal
Bestuurlijk vervanger:
J.H.M. (Jan) Goijaarts
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur door wethouder Roozendaal en raadslid Marischka Klotz (vervanger raadslid J. van Gerwen). Daarnaast is wethouder Roozendaal lid van het Dagelijks Bestuur.
Openbaar belang
Het schap heeft ten doel de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (hierna te noemen: ‘Wsw’). Ter realisering van deze doelstelling draagt het schap er onder meer zorg voor dat zij aan zoveel mogelijk ingezetenen, die blijkens een indicatiebeschikking of herindicatiebeschikking tot de doelgroep behoren, een dienstbetrekking aanbiedt voor het verrichten van arbeid onder aangepaste omstandigheden.
Vanaf 1 januari 2015 is de toegang tot de Sociale Werkvoorziening afgesloten en kunnen geen nieuwe dienstverbanden worden aangegaan. Werknemers met een dienstverband per 31 december 2014 behouden hun rechten.Het schap heeft mede ten doel andere vormen van gesubsidieerde arbeid uit te voeren dan wel te doen uitvoeren. Het AB van WSD kan hiertoe een of meerdere privaatrechtelijke rechtspersonen oprichten.
Het AB is bevoegd om onder nader door hem te stellen voorwaarden met niet aan de regeling deelnemende gemeenten en of met andere derden overeenkomsten aan te gaan ter uitvoering van vormen van gesubsidieerde arbeid, scholing en of begeleiding.Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De Participatiewet vraagt om veranderingen en doet een beroep op het innovatief vermogen van gemeenten en SW-bedrijven. De SW bedrijven IBN en WSD moeten deze herstructurering samen met de deelnemende gemeenten in de komende tijd vorm geven. De Participatiewet heeft als hoofddoelstelling het tot stand brengen van één wettelijke regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt. Omdat met de komst van de P-wet de voorgenomen bezuinigingen op de SW voor een belangrijk deel blijven bestaan blijft het zaak om innovatieve oplossingen te zoeken in samenwerking tussen regio gemeenten en SW bedrijf.
De belangrijkste risico's
De hele operatie waarbij één regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt werd geïntroduceerd is ook een bezuinigingsmaatregel. Met minder geld meer werkzoekenden bedienen. De financiële consequenties zullen geleidelijk in beeld worden gebracht met de daarbij behorende keuzes en consequenties.
Financieel belang
Jaarrekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Bijdrage van gemeente
50.000
50.661
51.598
Eigen vermogen per 1-1
25.913.000
30.161.000
Eigen vermogen per 31-12
27.058.000
30.108.000
Vreemd vermogen per 1-1
6.956.000
6.940.000
Vreemd vermogen per 31-12
4.631.000
6.940.000
Resultaat
2.672.000
247.000
906.000
- Werkvoorzieningsschap Noordoost Brabant
Werkvoorzieningsschap Noordoost Brabant
Algemene informatie
Programma:
6 Sociaal Domein
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
M.H.B. (Menno) Roozendaal
Bestuurlijk vervanger:
J.H.M. (Jan) Goijaarts
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Gemeenten zijn (indirect) eigenaar/aandeelhouder van IBN. Het aandeelhouderschap wordt uitgeoefend door het Algemeen Bestuur van het Werkvoorzieningschap. Sinds 2019 is er een nieuwe governance structuur operationeel.
Openbaar belang
Het Werkvoorzieningschap is opdrachtgever voor IBN als uitvoeringsorganisatie van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Het Werkvoorzieningschap is namens 11 gemeenten enig aandeelhouder en eigenaar van IBN.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De Participatiewet vraagt om veranderingen en doet een beroep op het innovatief vermogen van gemeenten en SW-bedrijven. De SW bedrijven IBN en WSD moeten deze herstructurering samen met de deelnemende gemeenten in de komende tijd vorm geven. De Participatiewet heeft als hoofddoelstelling het tot stand brengen van één wettelijke regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt. Omdat met de komst van de P-wet de voorgenomen bezuinigingen op de SW voor een belangrijk deel blijven bestaan blijft het zaak om innovatieve oplossingen te zoeken in samenwerking tussen regio gemeenten en SW bedrijf.
De belangrijkste risico's
De hele operatie waarbij één regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt werd geïntroduceerd is ook een bezuinigingsmaatregel. Met minder geld meer werkzoekenden bedienen. De financiële consequenties zullen geleidelijk in beeld worden gebracht met de daarbij behorende keuzes
Financieel belang
Jaarrekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Bijdrage van gemeente
10.200
10.307
10.792
Eigen vermogen per 1-1
26.803.600
26.986.600
Eigen vermogen per 31-12
29.986.600
26.986.600
Vreemd vermogen per 1-1
2.310.200
1.848.300
Vreemd vermogen per 31-12
1.848.300
1.848.300
Resultaat
0
- Kleinschalig Collectief Vervoer
Kleinschalig Collectief Vervoer
Algemene informatie
Programma:
6 Sociaal Domein
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
H.J. (Rik) Compagne
Bestuurlijk vervanger:
J.T. (Jan) van Burgsteden
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur/Dagelijks Bestuur door wethouder Campagne.
Openbaar belang
De regeling heeft ten doel het tot stand brengen, ontwikkelen en in stand houden van een stelsel van kwalitatief hoogwaardig kleinschalig collectief vervoer.
Dit samenwerkingsverband is opgericht om een geïntegreerd en algemeen toegankelijk vervoerssysteem te ontwikkelen op grond van de Wmo, waardoor mensen zich lokaal kunnen verplaatsen. De doelgroep van deze regeling zijn mensen met een beperking die geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer en andere inwoners van Meierijstad.Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Niet van toepassing.
De belangrijkste risico's
Niet van toepassing.
Financieel belang
Jaarrekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Bijdrage van gemeente
78.891
80.893
92.978
Eigen vermogen per 1-1
789.208
859.579
788.245
Eigen vermogen per 31-12
859.579
788.245
688.245
Vreemd vermogen per 1-1
850.458
325.976
684.000
Vreemd vermogen per 31-12
325.976
684.000
688.200
Resultaat
71.335
0
-100.000
- Centrumregeling Jeugdhulp Noordoost Brabant
Centrumregeling Jeugdhulp Noordoost Brabant
Algemene informatie
Programma:
6 Sociaal Domein
URL:
Niet van toepassing
Verantwoordelijk bestuurder:
M.H.B. (Menno) Roozendaal
Bestuurlijk vervanger:
Niet van toepassing
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
Soort verbonden partij:
Overig
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in het Regionaal Bestuurlijk Overleg Jeugd door wethouder Roozendaal.
Openbaar belang
De gemeenten zijn een onderlinge samenwerking aangegaan gericht op het zorgdragen voor een kwalitatief goede en efficiënte inkoop van de jeugdtaken op basis van de Inkoopstrategie 2020-2024, de jaarlijks vastgestelde Inkoopopdracht, het Regionaal Beleidsplan Jeugd 2020-2024, en beleidsopdrachten, met inachtneming van de bepalingen van de Jeugdwet.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Vanaf 1-1-2022 is de nieuwe inkoop een feit. De basis voor deze nieuw inkoop is de inkoopstrategie, inkoopopdracht en het productenboek. Naast het toekennen van de nieuwe producten uit het productenboek gaat de toegang vanaf 2022 het volume toekennen. Hierdoor krijgen we meer grip op de hulp die wordt ingezet via de gemeentelijke toegang. Vanaf 2022 betalen we als gemeente lokaal op basis van facturen voor de geleverde zorg.
Met ingang van 2022 zijn er een aantal regionale voorzieningen die we als regio gezamenlijk financieren zoals onder andere jeugdzorgplus, veilig thuis en crisishulp. Het is van belang dat deze voorzieningen beschikbaar zijn en blijven voor de jeugdige uit onze gemeente. Afgesproken is dat we deze voorzieningen gezamenlijk financieren volgens een verdeelsleutel.De belangrijkste risico's
Financieel belang
De uitvoeringskosten worden door de gemeenten aan het RIOZ betaald conform de afgesproken inleg- en verdeelsleutel. Het RIOZ heeft geen eigenstandige begroting met eigen vermogen en vreemd vermogen.
Jaarrekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Bijdrage van gemeente
285.190
312.479
280.779
Eigen vermogen per 1-1
nog niet bekend
Eigen vermogen per 31-12
nog niet bekend
Vreemd vermogen per 1-1
nog niet bekend
Vreemd vermogen per 31-12
nog niet bekend
Resultaat
nog niet bekend
- Centrumregeling ter uitvoering WMO
Centrumregeling ter uitvoering specialistische Wmo
Algemene informatie
Programma:
6 Sociaal Domein
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
H.J. (Rik) Compagne
Bestuurlijk vervanger:
Niet van toepassing
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
Soort verbonden partij:
Overig
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in het Regionaal Bestuurlijk Overleg Wmo door wethouder Compagne.
Openbaar belang
Om de afspraken over taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de gemeenten in de regio goed te regelen, zijn die vastgelegd in de Centrumregeling Wmo 2020. Het betreft twee identieke regelingen voor Wmo Licht (specialistische hulp) en Wmo Beschermd Wonen en Maatschappelijke opvang.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Per 2022 wordt Wmo specialistische hulp opnieuw ingekocht. Hierbij wordt gekozen voor een bekostiging op basis van p x q (prijs x hoeveelheid) in plaats van lump sum.
De belangrijkste risico's
Kosten van de inkooporganisatie staan in principe vast. Als daar aanleiding toe is kan bijstelling plaatsvinden. Kosten van de centrumregeling zijn beperkt.
Financieel belang
De gemeentelijke bijdrage betreft het aandeel voor Wmo specialistische hulp in de uitvoeringskosten van het bureau Regionale Inkoop Organisatie Zorg (RIOZ). De kosten worden verdeeld op basis van het aantal inwoners per 1 januari in het voorgaande jaar. De uitvoeringskosten voor Wmo Beschermd wonen en maatschappelijke opvang worden betaald uit de centrumgelden die de gemeente Den Bosch voor uitvoering van deze taak ontvangt.
Jaarrekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Bijdrage van gemeente
117.580
98.562
98.562
Eigen vermogen per 1-1
n.v.t.
n.v.t
Eigen vermogen per 31-12
n.v.t.
n.v.t
Vreemd vermogen per 1-1
n.v.t.
n.v.t
Vreemd vermogen per 31-12
n.v.t.
n.v.t
Resultaat
n.v.t.
n.v.t
- Samenwerkingsovereenkomst beschermd wonen en maatschappelijk opvang
Samenwerkingsovereenkomst beschermd wonen en maatschappelijke opvang
Algemene informatie
Programma:
6 Sociaal Domein
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
H.J. (Rik) Compagne
Bestuurlijk vervanger:
Niet van toepassing
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Overig
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in het Regionaal Bestuurlijk Overleg Wmo door wethouder Compagne.
Openbaar belang
Als gevolg van de doordecentralisatie en de nieuwe inkoop is er een nieuwe centrumregeling met ingang van 2022. Beschermd wonen en maatschappelijke opvang hebben een samenwerking gebaseerd op een centrumgemeenteregeling en hierdoor een aantal andere uitgangspunten dan de gekozen samenwerking voor specialistische ondersteuning. Om de afspraken over taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheid van de gemeenten in de regio goed te regelen, hebben wij die vastgelegd in de Samenwerkingsovereenkomst beschermd wonen, maatschappelijke opvang en aanverwante taken 2020 en verder. Inhoudelijk is Regiovisie beschermd wonen en maatschappelijke opvang 2020 en verder de basis voor de samenwerking, rondom de doordecentralisatie is er een regionaal regioplan opgesteld.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Per 2022 wordt beschermd wonen en maatschappelijke opvang en een aantal aanverwante taken nieuw ingekocht. Dit is het gevolg van een proces dat in 2020 en 2021 is gelopen. Jaarlijks wordt een uitvoeringsplan vastgesteld ten behoeve van de uitvoering van de regiovisie. Als gevolg van de doordecentralisatie en de nieuwe inkoop volgt ook een nieuwe centrumregeling met ingang van 2022. In 2021 is een regioplan opgesteld waarbij ruimte is voor lokale invulling.
De belangrijkste risico's
Beschermd wonen en maatschappelijke opvang lopen nu via de centrumgemeente (‘s-Hertogenbosch). Beide taken worden gedecentraliseerd waarbij (op termijn) middelen ook naar de afzonderlijke gemeenten zullen komen. Voor beschermd wonen zullen de middelen volgens een objectief verdeelmodel verdeeld worden. Regionaal worden hierover afspraken gemaakt. Voor Maatschappelijke opvang volgt dat later.
We krijgen de komende jaren binnen de beleidsterreinen van beschermd wonen en maatschappelijke opvang met veel ontwikkelingen en nieuwe wet- en regelgevingen te maken. Deze ontwikkelingen hebben ook financiële consequenties maar nog niet alle details zijn bekend.
Een van deze ontwikkelingen is de openstelling van de Wlz voor clienten met een ggz-achtergrond en het verdeelmodel. Een gedeelte van de cliënten die gebruik maken van de producten die onderdeel uitmaken van deze samenwerkingsovereenkomst gaan over naar de Wlz. Dit betekent dat er ook gelden uitgenomen zullen worden uit het gemeentefonds ten behoeve van de Wlz. Hierover worden nog (landelijk) afspraken gemaakt.Financieel belang
Voor beschermd wonen en maatschappelijke opvang is tussen Rijk en de VNG afgesproken dat er gewerkt wordt met centrumgemeenten. Elke regio heeft een eigen centrumgemeente die de regierol heeft en de financiële middelen ontvangt van het Rijk. Voor de regio Meierij en Bommelerwaard (Vught, Boxtel, Sint Michielsgestel, Meierijstad, Maasdriel , Zaltbommel en ’s-Hertogenbosch) is de gemeente ’s-Hertogenbosch de aangewezen centrumgemeente. Op termijn gaan de bij deze beleidsterreinen behorende middelen naar de afzonderlijke gemeenten (doordecentralisatie) en zal er wederom gewerkt worden volgens een constructie met centrumgemeente. De uitvoeringskosten worden betaald uit de centrumgelden die de gemeente 's-Hertogenbosch ontvangt.
Jaarrekening 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Bijdrage van gemeente
0
n.v.t.
n.v.t.
Eigen vermogen per 1-1
n.v.t.
n.v.t.
Eigen vermogen per 31-12
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen per 1-1
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen per 31-12
n.v.t.
n.v.t.
Resultaat
n.v.t.
n.v.t.