Programma's

Sociaal domein

Sociaal domein algemeen

Invulling van de veranderopgave, door onder andere uitvoering te geven aan het Pact Wonen, Welzijn en Zorg en het ontwikkelen van LeefGoed Veghel, Schijndel en Sint-Oedenrode.

We ontwikkelen een Nota Wonen Welzijn Zorg/ woonzorgvisie. Daarnaast ontwikkelen we een afwegingskader voor woonzorginitiatieven. We maken afspraken over WWZ met wooncorporaties, zorgcorporaties en andere betrokkenen bij het Pact WWZ.

We ontwikkelen het concept Leefgoed Meierijstad breed.

We investeren in een praktijkondersteuner jeugd bij de huisartsen.

De recente stijgende lijn in het aantal kinderen met jeugdhulp willen we doorbreken door daar interventies op in te zetten. We streven ernaar om de hulpvormen die een grote impact hebben op het leven van kinderen (zoals ondertoezichtstellingen, uithuisplaatsingen en gesloten plaatsingen) terug te dringen.

We volgen de landelijke ontwikkelingen op het gebied van Jeugd, Wmo en Zorg en Veiligheid en spelen hier adequaat op in. Dit doen we bijvoorbeeld bij de aangekondigde wijzigingen ten aanzien van het abonnementstarief Wmo en uitvoering geven aan de hervormingsagenda Jeugd. We monitoren de ingezette acties en op basis van de resultaten en actualiteiten worden deze gecontinueerd, aangepast of gestopt. We werken toe naar een integrale aanpak in drie gebiedsteams.

Verbinding tussen het sociaal domein en veiligheid, zoals de ondersteuning van mensen met verward gedrag, bij huiselijk geweld en kindermishandeling.

We introduceren het AVE model (Aanpak Voorkomen Escalatie) ten behoeve van regie op complexe zorg/veiligheidscasuïstiek.

We gaan aan de slag met de herinrichting van de samenwerkingsstructuur voor 24/7 ondersteuning aan mensen met verward en risicovol gedrag; outreachende zorg, crisisinterventies en WvGGZ taken. Dit betekent dat de inzet van de coöperatie welzijn, de Wijk GGD en CVTB/bemoeizorg inhoudelijk en financieel bekeken en heroverwogen zal worden.

We onderzoeken de meerwaarde van de extra inzet op oneigenlijk gebruik en/of zorgfraude vanuit de ingezette pilot kwaliteits- en rechtmatigheidsonderzoek binnen Wmo en jeugdwet.

Betaalbare zorg door preventie, innovatie en informatie gestuurd werken.

We zetten het beleid door om snel en adequaat in te kunnen spelen op actuele ontwikkelingen in het sociaal domein.

We investeren in basisvoorzieningen (CJG, speeltuinen, verenigingen, et cetera) en preventie (Kansrijke start, jongerenwerk, et cetera) die voor iedereen toegankelijk zijn en bijdragen aan het veilig opgroeien en ontwikkelen. We stimuleren onze inwoners en partners om met elkaar het gesprek te voeren over opvoeden en opgroeien en wat we verstaan onder normaal gedrag.

Een herijking van de lokale inclusie-agenda.

We herijken de lokale inclusie agenda.

WMO en welzijn

Mantelzorgers, vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties die worden gesteund, geschoold en gefaciliteerd. De professionele organisaties vormen het vangnet.

We onderzoeken de behoefte aan ondersteuning van vrijwillige besturen via de steunpunten vrijwilligerswerk van de welzijnspartijen. We ondersteunen, scholen en faciliteren vrijwilligers en vrijwilligersorganisatie/vrijwillige besturen. We zetten in op het voorkomen van overbelasting van mantelzorgers en onderzoeken welke mogelijkheden daar effectief aan bijdragen. We geven uitvoering aan adviezen uit de vitaliteitsscan wijk- en gemeenschapshuizen.

Onderzoek naar de wenselijkheid van 1 welzijnsorganisatie.

We doen onderzoek naar de wenselijkheid van één welzijnsorganisatie en versterken de uitvoering.

Inloop- en dagbestedingsmogelijkheden in elke wijk of kern.

We stellen een afwegingskader op voor initiatieven op het gebied van inloop en daginvulling.

We definiëren wat een voorziening per wijk zou moeten zijn en vervolgens welke we aan kunnen merken als basisvoorziening voor de wijk of kern. We kijken ook of deze voorzieningen dekkend zijn voor de gemeente Meierijstad. We zetten in op preventie en vroeg-signalering en zorgen voor ondersteuning aan inwoners en voorkomen o.a. overbelasting en/of vereenzaming.

We maken een plattegrond waarop te zien is in welke wijken en kernen er inloop, daginvulling (zonder indicatie) en Wmo dagbesteding (met indicatie) aanwezig is, voor welke doelgroepen dit is en welke basisvoorzieningen op welke plek zijn.

We verlenen, vooruitlopend op het afwegingskader, ondersteuning bij actuele situaties rondom inloop en daginvulling.

Openbare gebouwen en de openbare ruimte zijn toegankelijk voor inwoners die afhankelijk zijn van hulpmiddelen.

Werk en inkomen

In 2025 heeft iedereen die wil een garantie op een baan of een zinvolle dagbesteding met behulp van PIM Werkt en de samenwerking met onze partners.

We verkennen en werken de mogelijkheden verder uit voor werk met behoud van een uitkering, we noemen dit PIM Banen.

Armoedebestrijding door vroegtijdige signalering en het voorkomen of bestrijden van schulden en het opstarten van een MER (Minima Effect Rapportage).

We ontwikkelen het platform Armoede Meierijstad. Door de evaluatie van het lokaal armoedebeleid, uitvoering wet schuldhulpverlening en Minima effectrapportage, onderzoeken we wat het effect van ons beleid is en hoe we meer en vroegtijdiger inwoners kunnen bereiken met een laag inkomen en/of schulden.

Voldoen aan de taakstelling voor opvang en integratie van statushouders. We nemen onze verantwoordelijkheid voor de opvang van vluchtelingen.

We organiseren de opvang van ontheemden.

We voldoen aan de jaarlijkse wettelijke taakstelling voor opvang en integratie statushouders en lopen, waar mogelijk, vooruit op de jaarlijkse taakstelling.

Lasten & baten

x € 1.000

Lasten

93.724

34,8 %

Baten

20.568

7,4 %

Deze pagina is gebouwd op 04/24/2023 11:30:17 met de export van 04/24/2023 11:11:59