Programma's

Sociaal domein

(Bedragen x € 1.000)

2023

2024

2025

2026

Primitieve begroting

-69.079

-68.847

-68.454

-68.157

Mutaties oktober 2021 tot en met juli 2022

7

7

7

7

1e bestuursrapportage 2022

-1.333

-1.292

-1.224

-1.234

2e bestuursrapportage 2022

-48

-48

-48

-48

Bestaand beleid

-678

-744

-818

-818

Nieuw beleid

-983

-983

-983

-983

Gemeentefonds

-727

-702

-330

-330

Investeringen 2023

-5

0

0

0

Kapitaallasten

-8

-7

-7

-17

Loon- & Prijsindexatie

-48

-52

-52

-52

Overige technische aanpassingen

-233

-252

-320

-311

Wijzigingen (< € 50.000)

-19

-19

-19

-19

Gemeentefonds

0

0

0

0

Totaal ontwikkelingen

-2.702

-2.759

-2.529

-2.530

Geraamd resultaat programmabegroting 2023

-73.156

-72.939

-72.249

-71.963

In de volgende tabel staan de totale lasten en baten van dit begrotingsprogramma. De totale lasten verminderen we met de totale baten en komen zo tot het geraamd saldo van baten en lasten. Dit saldo verminderen we met het bedrag aan toevoeging  reserves en vermeerderen we met het bedrag wat we onttrekkingen aan reserves. Zo komen we tot het geraamd resultaat van dit begrotingsprogramma.

6 Sociaal Domein
(bedragen x € 1.000)

Jaar rekening 2021

Begroting 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Lasten

91.198

102.438

93.724

93.020

92.185

91.888

Baten

19.944

20.121

19.502

19.507

19.507

19.507

Toevoeging reserves

0

0

0

0

31

32

Onttrekking reserves

986

5.571

1.067

574

460

450

Geraamd resultaat

70.268

76.746

73.156

72.939

72.249

71.963

Om toelichtingen op de financiën leesbaar te houden passen we categorieën toe, waarbij de mate van bestuurlijke keuzevrijheid een uitgangspunt was. Voor een nadere uitleg van de categorieën verwijzen we naar hetgeen is vermeld in de leeswijzer onder "Wat kost het?".
De cijfers in onderstaande tabel en toelichtingen moet u als volgt lezen.
Genoemde bedragen met een -: dit is een verslechtering op het saldo;
Genoemde bedragen met een +: dit is een verbetering op het saldo.

(Bedragen x € 1.000)

2023

2024

2025

2026

Totaal mutaties Begroting 2023

-2.702

-2.759

-2.529

-2.530

(Bedragen x € 1.000)

2023

2024

2025

2026

Bestaand beleid

-678

-744

-818

-818

In 2020 is door gemeente Meierijstad, in goed overleg met Welzijn De Meierij en de betrokken medewerkers, het besluit genomen om het jongerenwerk van Schijndel, over te dragen naar Welzijn De Meierij, als onderdeel van de coöperatie Sociaal Werk Meierijstad. Dit is in lijn met de visie en beleidskader Sociaal Domein.
Er worden met de coöperatie Sociaal Werk Meierijstad afspraken gemaakt over de huur van jongerencentrum Bizzi in Schijndel. Door de gemeente is een kostendekkende huurprijs berekend. De huur bedraagt € 58.562. Deze wordt 100% gesubsidieerd via accommodatie subsidie. Budgettair neutraal.

Gezien de toename van casussen met complexe problematiek is het essentieel de juiste zorg te bieden aan onze meest kwetsbare inwoners om zo escalatie van problematiek en veiligheidsrisico’s te voorkomen.
Het Centrum voor trajecten en bemoeizorg (CVTB) is in de regio en in Meierijstad een belangrijke partner voor kwalitatief hoogwaardige outreachende zorg aan zorgmijdende inwoners met complexe psychosociale  problematiek. Mede door hun inzet slagen we er steeds beter in om grip te krijgen op de casuïstiek.
Door herziening in de regionale financiering moeten de regiogemeenten, dus ook Meierijstad, vanaf 2022 structureel meer voor de inzet van het CVTB gaan betalen. Voor 2022 is hiervoor via de kadernota incidenteel een bedrag van
€ 180.000 beschikbaar gesteld ten laste van de reserve sociaal domein. Er is toen nog niet gekozen een structureel bedrag beschikbaar te stellen om het (financiële) effect van een aantal lopende ontwikkelingen af te kunnen wachten.
Sinds 2021 zetten we flink in op onder meer de versterking van onze gebiedsteams op het gebied van zorg en veiligheid; capaciteit en deskundigheid. In 2022 wordt de structuur en daarmee de dienstverlening van outreachende zorg verbeterd en wordt het AVE model geïmplementeerd. Dit pakket aan maatregelen maakt dat we meer beeld van en grip krijgen op de casuïstiek en beter escalaties kunnen voorkomen.
We hebben nu echter ook beter in beeld dat, mede door maatschappelijke ontwikkelingen, het aantal casussen en de complexiteit ervan voorlopig niet zullen afnemen. Dit betekent dat de inzet van outreachende zorg, van onder meer het CVTB, voorlopig gehandhaafd moet worden om in regie te kunnen blijven en veiligheidsrisico’s te kunnen voorkomen. Om dit te kunnen bekostigen is het nodig dat vanaf 2023 extra middelen beschikbaar gesteld worden.

We zetten het beleid door om ook in de voorliggende collegeperiode snel en adequaat in te kunnen spelen op actuele ontwikkelingen in het sociaal domein. De ontwikkelingen moeten bedragen aan de transformatieopgave in het sociaal domein. Deze opgave kenmerkt zich o.a. door in te zetten op preventie en innovatie. Een aantal activiteiten die we vooraf kunnen voorzien worden separaat in beeld gebracht.  Activiteiten en projecten die niet vooraf zijn voorzien en waar we snel op willen kunnen inspelen vallen onder de paraplu Preventie en Innovatie in het sociaal domein.
In de bestemmingsreserve sociaal domein is hiervoor voor de komende collegeperiode een bedrag van € 1.2 mln gereserveerd.

In 2021 is door het College ingestemd met het doorvoeren van substantiële verbeteringen in de werkprocessen WMO en Jeugd ter verbetering van de dienstverlening en de bedrijfsvoering van het werkatelier Toegang. In verband daarmee is ingestemd met de selectie en werving van een regiesysteem. De dienstverlening naar inwoners wordt met het regiesysteem verder verbeterd. De financiële vertaling van het voorstel is opgenomen in de 1e berap 2021. Voor de dekking van de kosten van het regiesysteem is destijds een efficiencywinst ingeboekt van € 220.000 (circa 3 fte). Daarnaast is een transitiebudget beschikbaar gesteld van 2021 t/m 2023 om tijdelijke formatie (2,89 fte) te dekken, omdat eerdere dekking uit uitvoeringsbudgetten niet meer mogelijk was. De tijdelijke formatie is structureel nodig en de behaalde efficiëncywinst voor het regiesysteem is niet voldoende om dit te dekken. Natuurlijk blijven we de werkprocessen steeds verder optimaliseren en u informeren over eventuele aanvullende efficiencyvoordelen.

De afgelopen periode is de werkdruk binnen beleid sociaal domein sterk toegenomen. Met name corona en inflatie leiden ertoe dat er vanuit het rijk meerdere regelingen ingesteld worden om zowel particulieren als bedrijven te ondersteunen. Daarnaast zorgt de toestroom van vluchtelingen (Oekraïners en asielzoekers) dat er snel en flexibel gehandeld moet worden. Ook worden gemeenten gevraagd een rol te spelen in het benaderen van gedupeerden van de “toeslagenaffaire”. Met name in het team participatie wordt deze “tsunami” aan regelgeving voorbereid voor de uitvoering.
Omdat er inmiddels ook sprake is van een heuse inflatie is de verwachting dat de komende periode de regelgeving voor inkomensondersteuning en/of schuldhulp eerder zal toenemen dan afnemen.

Voorgesteld wordt om de formatie tijdelijk uit te breiden met 1 fte om deze regelgeving mede op te pakken. Het voorstel is om dit tijdelijk te doen tot 01-03-2025. De lasten in 2023 en 2024 bedragen € 87.000 per jaar en in 2025 € 14.500, dekking via in de begroting aanwezige budgetten. Op deze wijze is er extra ondersteuning en mocht over 2,5 jaar de situatie dusdanig zijn dat de regeldrukte afneemt dan kan de formatie terug naar het huidige niveau. Mocht dit niet zo zijn dan zal op dat moment een nieuw voorstel met financiële dekking worden opgesteld.

In 2021 zagen we een toename van 135 van het aantal klanten voor huishoudelijke verzorging waarvoor wordt gedeclareerd. Hierdoor zijn de kosten flink gestegen. Ook in de eerste maanden van 2022 stijgt het aantal klanten met 40. Door de stijging van in totaal 175 klanten moet de meerjarenraming worden aangepast.

Nieuw beleid

-983

-983

-983

-983

Een versterking en doorontwikkeling van de Toegang is noodzakelijk; zowel de Toegang tot zorg via onze maatschappelijke partners (coöperatie) als het gemeentelijk atelier met dezelfde naam. Voor jeugd is er noodzaak tot structurele (aanvullende) inzet van jeugdmaatschappelijk werk, capaciteit voor het wegwerken van wachtlijsten en capaciteit GGD, inzet van een gedragswetenschapper en 2 extra fte voor de gebiedsteams.

De nieuwe situatie van de Beckart per 1 januari 2022, waarbij de Beckart meer maatschappelijk geëxploiteerd wordt, zorgt naar verwachting voor een forse terugloop van inkomsten voor de Beckart, wat een risico is voor de liquiditeit en het voortbestaan van de Beckart. Om die reden heeft de Beckart subsidie aangevraagd. Voor 2023 is dit maximaal €37.000,- (incidenteel).  Dit helpt de Beckart om de maatschappelijke functie als gemeenschapshuis te kunnen vervullen. Zodra er meer duidelijkheid is over de begroting van de Beckart in deze vorm op de lange termijn, zal een voorstel voor structurele subsidie volgen. De lasten worden gedekt uit de algemene risicoreserve.

De effecten van de praktijkondersteuner jeugd GGZ bij de huisartsen (POH) zijn positief. De POH begeleidt zelf kinderen/jeugdigen en het aantal doorverwijzingen in de praktijken met een POH daalt. Er is ook sprake van inhoudelijk betere verwijzingen naar passende jeugdhulpaanbieders. Het is van belang om deze ontwikkelingen breed en structureel binnen Meierijstad te verankeren, met als doel het versterken van het voorliggend veld waardoor de inzet van individuele gespecialiseerde jeugdhulp afneemt.

In het voorjaar van 2021 hebben gemeenten incidentele gelden ontvangen in verband met de corona en de gevolgen hiervan voor jongeren. Deze incidentele middelen zijn in Meierijstad onder andere ingezet op het tijdelijk uitbreiden van het jongerenwerk met drie assistent jongerenwerkers. Eind 2021 is deze opgave geëvalueerd en hierbij is geoordeeld dat de inzet effectief is. Om die reden willen we de inzet van de drie assistent jongerenwerkers continueren.

Gemeentefonds

0

0

0

0

Verwerking septembercirculaire 2022

Lasten & baten

x € 1.000

Lasten

93.724

34,8 %

Baten

20.568

7,4 %

Deze pagina is gebouwd op 04/24/2023 11:30:17 met de export van 04/24/2023 11:11:59