Programma's

Onderwijs

Basisonderwijs

Basisonderwijs dicht bij huis in elke kern behouden, waarbij behoud van kwaliteit uitgangspunt is.

We actualiseren de visie op onderwijs en huisvesting, zoals opgenomen in het huidige Integraal HuisvestingsPlan (IHP) Onderwijs 2022-2027; thema’s zoals aanbod, krimp en groei, leefbaarheid, gezondheid, duurzaamheid en de ontwikkeling van IKC’s komen daarbij aan bod. De visie op onderwijs en huisvesting vormt het fundament voor het IHP. De actualisering vindt plaats bij de eerstvolgende aanpassing van het IHP in 2024/2025.

Onderwijshuisvesting

Passende onderwijshuisvesting op basis van het integraal huisvestingsplan (IHP). Bij investeringen in onderwijshuisvesting is een multifunctionele accommodatie uitgangspunt.

We actualiseren aan de hand van gewijzigde wet- en regelgeving het bestaande kwaliteitskader huisvesting primair en voortgezet onderwijs. We actualiseren in samenwerking met het onderwijsveld het bestaande IHP 2022-2037 naar een IHP voor de periode 2026-2041.

We werken aan de uitvoeringsprogramma’s op basis van vastgestelde IHP 2022-2037. In deze programma’s zijn de onderwijshuisvestingsvoorzieningen opgenomen, die in 2023 - 2026 voor bekostiging door de gemeente in aanmerking komen.

We ronden de voorbereidingen met betrekking tot MFA de Groene Long af.  In de loop van 2023 starten we met de realisatie van de multifunctionele accommodatie, die naast twee scholen ook onderdak biedt aan een kinderdagverblijf, sportvoorziening en een wijkvoorziening.

Onderwijsbeleid

Herijking van de Lokaal Educatieve Agenda Meierijstad met thema’s zoals: taal, inclusief onderwijs en aansluiting onderwijs-jeugdhulp.

We investeren op NT2 onderwijs, Voor- en Vroegschoolse Educatie en taalonderwijs in het primair en voortgezet onderwijs. We voeren met onze partners het gesprek over wat we verstaan onder inclusief onderwijs en wat ervoor nodig is om hier in Meierijstad uitvoering aan te geven. We investeren in doorgaande ontwikkellijnen tussen voor- en vroegschool en van primair- naar voortgezet onderwijs.

We gaan het leespanel uitbreiden met ervaringsdeskundigen laaggeletterden. Daarnaast gaat een taalnetwerk coördinator, aan de slag met het intensiveren van de samenwerking tussen de verschillende taalhuizen.

Integrale Kindcentra (IKC).

We sturen bij Integrale Kindcentra op inhoudelijke samenwerking én gezamenlijke huisvesting, bij voorkeur in één gebouw of in de directe omgeving. Bij nieuwbouw is het streven van een IKC vanzelfsprekend, bij bestaande bouw bekijken we de mogelijkheden.

Een overkoepelende visie op de gemeentelijke rol in het onderwijs (inclusief de aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt) met een uitvoeringsprogramma.

We stellen een overkoepelende visie op die de gemeentelijke rol in het onderwijs beschrijft. We ontwikkelen een activiteitenprogramma om het onderwijs (in de breedte) en het bedrijfsleven met elkaar kennis te laten maken (Talent in Meierijstad).

Realisatie van een hybride leer-/werkfabriek ‘The Chocolate Factory’ (de chocoladefabriek) in samenwerking met het onderwijs en bedrijfsleven.

We faciliteren de realisatie en de instandhouding van de hybride leer- werk fabriek. Het aanhaken en aangehaakt houden van het onderwijs (PO-VO-MBO-HBO), lokaal en regionaal, is daarbij leidend. Dat geldt ook voor het Circulair Food Center.

Lasten & baten

x € 1.000

Lasten

9.957

3,7 %

Baten

2.841

1,0 %

Deze pagina is gebouwd op 04/24/2023 11:30:17 met de export van 04/24/2023 11:11:59