(Bedragen x € 1.000) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|
Primitieve begroting | 146.727 | 146.055 | 146.162 | 145.303 | |
Mutaties oktober 2021 tot en met juli 2022 | -42 | -42 | -42 | -43 | |
1e bestuursrapportage 2022 | 4.145 | 4.109 | 4.432 | 4.802 | |
2e bestuursrapportage 2022 | 17 | 17 | 17 | 17 | |
Geraamd resultaat (startsituatie) | 150.848 | 150.139 | 150.569 | 150.078 | |
Bestaand beleid | -1.440 | -713 | -352 | 353 | |
Gemeentefonds | 9.396 | 14.038 | 16.906 | 3.689 | |
Investeringen 2023 | -87 | -26 | -26 | -26 | |
Kapitaallasten | -317 | -367 | -479 | -674 | |
Loon- & Prijsindexatie | 615 | 618 | 618 | 618 | |
Overige technische aanpassingen | 2.289 | 2.396 | 2.392 | 2.342 | |
Wijzigingen (< € 50.000) | 31 | 31 | 31 | 31 | |
Wijzigingen bestaand beleid (< 50.000) | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Gemeentefonds | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal ontwikkelingen | 10.487 | 15.978 | 19.090 | 6.333 | |
Geraamd resultaat programmabegroting 2023 | 161.335 | 166.117 | 169.659 | 156.412 |
In de volgende tabel staan de totale lasten en baten van dit begrotingsprogramma. De totale lasten verminderen we met de totale baten en komen zo tot het geraamd saldo van baten en lasten. Dit saldo verminderen we met het bedrag aan toevoeging reserves en vermeerderen we met het bedrag wat we onttrekkingen aan reserves. Zo komen we tot het geraamd resultaat van dit begrotingsprogramma.
9 Financiële informatie programmaplan | Jaar rekening 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 2.159 | 6.489 | 7.410 | 10.190 | 13.481 | 17.781 |
Baten | 153.346 | 168.963 | 168.720 | 176.282 | 183.114 | 174.168 |
Geraamd saldo van baten en lasten | -151.187 | -162.474 | -161.310 | -166.092 | -169.634 | -156.387 |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geraamd resultaat | -151.187 | -162.474 | -161.310 | -166.092 | -169.634 | -156.387 |
Om toelichtingen op de financiën leesbaar te houden passen we categorieën toe, waarbij de mate van bestuurlijke keuzevrijheid een uitgangspunt was. Voor een nadere uitleg van de categorieën verwijzen we naar hetgeen is vermeld in de leeswijzer. onder "Wat kost het".
Wanneer er een "min-teken" voor de bedragen in de tabel en de toelichting staat, betekent dit dat er een nadelig effect is op het geraamd exploitatieresultaat.
(Bedragen x € 1.000) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Bestaand beleid | -1.440 | -713 | -352 | 353 | ||
Gemeentefonds | 9.396 | 14.038 | 16.906 | 3.689 | ||
Investeringen 2023 | -87 | -26 | -26 | -26 | ||
Kapitaallasten | -317 | -367 | -479 | -674 | ||
Loon- & Prijsindexatie | 615 | 618 | 618 | 618 | ||
Overige technische aanpassingen | 2.289 | 2.396 | 2.392 | 2.342 | ||
Wijzigingen (< € 50.000) | 31 | 31 | 31 | 31 | ||
Wijzigingen bestaand beleid (< 50.000) | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Gemeentefonds | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Totaal mutaties Begroting 2023 | 10.487 | 15.978 | 19.090 | 6.333 |
(Bedragen x € 1.000) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
Bestaand beleid | -1.440 | -713 | -352 | 353 |
Aanpassing OZB-opbrengsten meerjarig | 106 | 209 | 281 | 986 |
Om meerjarig de OZB opbrengsten (voor woningen en niet-woningen) te verwerken hebben we de inkomsten verhoogd met de indexeringen zoals deze in de uitgangspunten zijn opgenomen. Daarnaast zijn ook de areaaluitbreidingen meerjarig aangepast op toekomstige verwachtingen.
Energiekosten | -1.546 | -922 | -633 | -633 |
---|
Vanaf 2023 heeft Meierijstad een nieuw (regionaal) contract voor elektriciteit en aardgas voor eigen gebruik. De grote verbruikers zijn gebouwen, openbare verlichting en rioolpompen en –gemalen. Sinds 2021 is de energiemarkt onstabiel en sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne nog onvoorspelbaarder geworden. Dat zorgt ook voor onzekerheden in de begroting van Meierijstad. Op de energiemarkt werkt men met dagkoersen. Het moment waarop je de prijs ‘vastklikt’ is van wezenlijk belang voor de kosten van de hele contractperiode. Voorheen was dat redelijk voorspelbaar, maar met de huidige ontwikkelingen niet meer. Het regionale inkoopteam heeft een strategie uitgewerkt, waarmee de risico’s van prijsfluctuaties op de markt zoveel mogelijk gespreid worden. Ook al spreiden we die risico’s, dan hebben we nog steeds met een flinke prijsstijging te maken ten opzichte van het huidige contract. De regio laat zich adviseren door een extern deskundige, die ook de prijsstijging voor ons inschat op basis van de meest actuele informatie. Voor Meierijstad is nu de verwachting dat we in 2023 1,7 miljoen euro meer betalen voor de levering van elektriciteit en gas dan in 2022. Daarvan komt ca. 250.000 euro ten laste van de rioolheffing, de rest komt ten laste van de exploitatie. We weten de definitieve jaarlijkse energiekosten pas laat in 2022 voor het jaar 2023. Het is op dit moment onzeker of en hoe het Rijk omgaat met compensatie voor hogere energieprijzen in de algemene uitkering.
Wijzigingen bestaand beleid (< 50.000) | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|---|---|---|---|
Uitbreiding vaste formatie uitvoering wet WOZ | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onder andere door een toenemend aantal bezwaren blijkt de huidige capaciteit voor de uitvoering van de Wet WOZ niet meer voldoende te zijn. Naar verwachting zal de huidige vaste formatie inclusief de externe inhuur niet volstaan om alle werkzaamheden naar behoren uit te voeren. Voorgesteld wordt daarom de huidige formatie uit te breiden met 1 fte in schaal 9 voor taxatiewerkzaamheden en afhandeling van bezwaarschriften.
Een deel van de formatie uitbreiding wordt gedekt uit in de begroting aanwezige budgetten. Het overige deel (€ 25.000) wordt ten laste gebracht van het exploitatieresultaat.
Gemeentefonds | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|---|---|---|---|
Septembercirculaire 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verwerking septembercirculaire 2022