Programma's

Financiële informatie programmaplan

(Bedragen x € 1.000)

2023

2024

2025

2026

Primitieve begroting

146.727

146.055

146.162

145.303

Mutaties oktober 2021 tot en met juli 2022

-42

-42

-42

-43

1e bestuursrapportage 2022

4.145

4.109

4.432

4.802

2e bestuursrapportage 2022

17

17

17

17

Bestaand beleid

-1.440

-713

-352

353

Gemeentefonds

9.396

14.038

16.906

3.689

Investeringen 2023

-87

-26

-26

-26

Kapitaallasten

-317

-367

-479

-674

Loon- & Prijsindexatie

615

618

618

618

Overige technische aanpassingen

2.289

2.396

2.392

2.342

Wijzigingen (< € 50.000)

31

31

31

31

Wijzigingen bestaand beleid (< 50.000)

0

0

0

0

Gemeentefonds

0

0

0

0

Totaal ontwikkelingen

10.487

15.978

19.090

6.333

Geraamd resultaat programmabegroting 2023

161.335

166.117

169.659

156.412

In de volgende tabel staan de totale lasten en baten van dit begrotingsprogramma. De totale lasten verminderen we met de totale baten en komen zo tot het geraamd saldo van baten en lasten. Dit saldo verminderen we met het bedrag aan toevoeging  reserves en vermeerderen we met het bedrag wat we onttrekkingen aan reserves. Zo komen we tot het geraamd resultaat van dit begrotingsprogramma.

9 Financiële informatie programmaplan
(bedragen x € 1.000)

Jaar rekening 2021

Begroting 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Lasten

2.159

6.489

7.410

10.190

13.481

17.781

Baten

153.346

168.963

168.720

176.282

183.114

174.168

Toevoeging reserves

0

0

0

0

0

0

Onttrekking reserves

0

0

0

0

0

0

Geraamd resultaat

-151.187

-162.474

-161.310

-166.092

-169.634

-156.387

Om toelichtingen op de financiën leesbaar te houden passen we categorieën toe, waarbij de mate van bestuurlijke keuzevrijheid een uitgangspunt was. Voor een nadere uitleg van de categorieën verwijzen we naar hetgeen is vermeld in de leeswijzer. onder "Wat kost het".
Wanneer er een "min-teken" voor de bedragen in de tabel en de toelichting staat, betekent dit dat er een nadelig effect is op het geraamd exploitatieresultaat.

(Bedragen x € 1.000)

2023

2024

2025

2026

Totaal mutaties Begroting 2023

10.487

15.978

19.090

6.333

(Bedragen x € 1.000)

2023

2024

2025

2026

Bestaand beleid

-1.440

-713

-352

353

Om meerjarig de OZB opbrengsten (voor woningen en niet-woningen) te verwerken hebben we de inkomsten verhoogd met de indexeringen zoals deze in de uitgangspunten zijn opgenomen. Daarnaast zijn ook de areaaluitbreidingen meerjarig aangepast op toekomstige verwachtingen.

Vanaf 2023 heeft Meierijstad een nieuw (regionaal) contract voor elektriciteit en aardgas voor eigen gebruik. De grote verbruikers zijn gebouwen, openbare verlichting en rioolpompen en –gemalen. Sinds 2021 is de energiemarkt onstabiel en sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne nog onvoorspelbaarder geworden. Dat zorgt ook voor onzekerheden in de begroting van Meierijstad. Op de energiemarkt werkt men met dagkoersen. Het moment waarop je de prijs ‘vastklikt’ is van wezenlijk belang voor de kosten van de hele contractperiode. Voorheen was dat redelijk voorspelbaar, maar met de huidige ontwikkelingen niet meer. Het regionale inkoopteam heeft een strategie uitgewerkt, waarmee de risico’s van prijsfluctuaties op de markt zoveel mogelijk gespreid worden. Ook al spreiden we die risico’s, dan hebben we nog steeds met een flinke prijsstijging te maken ten opzichte van het huidige contract. De regio laat zich adviseren door een extern deskundige, die ook de prijsstijging voor ons inschat op basis van de meest actuele informatie. Voor Meierijstad is nu de verwachting dat we in 2023 1,7 miljoen euro meer betalen voor de levering van elektriciteit en gas dan in 2022. Daarvan komt ca. 250.000 euro ten laste van de rioolheffing, de rest komt ten laste van de exploitatie. We weten de definitieve jaarlijkse energiekosten pas laat in 2022 voor het jaar 2023. Het is op dit moment onzeker of en hoe het Rijk omgaat met compensatie voor hogere energieprijzen in de algemene uitkering.

Wijzigingen bestaand beleid (< 50.000)

0

0

0

0

Onder andere door een toenemend aantal bezwaren blijkt de huidige capaciteit voor de uitvoering van de Wet WOZ niet meer voldoende te zijn. Naar verwachting zal de huidige vaste formatie inclusief de externe inhuur niet volstaan om alle werkzaamheden naar behoren uit te voeren. Voorgesteld wordt daarom de huidige formatie uit te breiden met 1 fte in schaal 9 voor taxatiewerkzaamheden en afhandeling van bezwaarschriften.
Een deel van de formatie uitbreiding wordt gedekt uit in de begroting aanwezige budgetten. Het overige deel (€ 25.000) wordt ten laste gebracht van het exploitatieresultaat.

Gemeentefonds

0

0

0

0

Verwerking septembercirculaire 2022

Deze pagina is gebouwd op 04/24/2023 11:30:17 met de export van 04/24/2023 11:11:59