(Bedragen x € 1.000) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|
Primitieve begroting | -21.879 | -21.389 | -21.355 | -21.244 | |
1e bestuursrapportage 2022 | -106 | -106 | -106 | -106 | |
Geraamd resultaat (startsituatie) | -21.985 | -21.495 | -21.461 | -21.350 | |
Bestaand beleid | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuw beleid | -133 | -133 | -133 | -133 | |
Kapitaallasten | 3 | 3 | 11 | -39 | |
Loon- & Prijsindexatie | -18 | -18 | -18 | -18 | |
Overige technische aanpassingen | -1.094 | -1.181 | -1.108 | -1.067 | |
Kapitaallasten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal ontwikkelingen | -1.242 | -1.329 | -1.248 | -1.258 | |
Geraamd resultaat programmabegroting 2022 | -23.227 | -22.824 | -22.709 | -22.608 |
In de volgende tabel staan de totale lasten en baten van dit begrotingsprogramma. De totale lasten verminderen we met de totale baten en komen zo tot het geraamd saldo van baten en lasten. Dit saldo verminderen we met het bedrag aan toevoeging reserves en vermeerderen we met het bedrag wat we onttrekkingen aan reserves. Zo komen we tot het geraamd resultaat van dit begrotingsprogramma.
9 Financiële informatie programmaplan | Jaar rekening 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 22.323 | 23.752 | 24.046 | 23.668 | 23.454 | 23.353 |
Baten | 1.130 | 941 | 913 | 913 | 913 | 913 |
Geraamd saldo van baten en lasten | 21.193 | 22.812 | 23.132 | 22.755 | 22.541 | 22.440 |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 75 | 100 | 0 | 0 |
Geraamd resultaat | 21.193 | 22.812 | 23.057 | 22.655 | 22.541 | 22.440 |
Om toelichtingen op de financiën leesbaar te houden passen we categorieën toe, waarbij de mate van bestuurlijke keuzevrijheid een uitgangspunt was. Voor een nadere uitleg van de categorieën verwijzen we naar hetgeen is vermeld in de leeswijzer. onder "Wat kost het".
Wanneer er een "min-teken" voor de bedragen in de tabel en de toelichting staat, betekent dit dat er een nadelig effect is op het geraamd exploitatieresultaat.
(Bedragen x € 1.000) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Bestaand beleid | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Nieuw beleid | -133 | -133 | -133 | -133 | ||
Kapitaallasten | 3 | 3 | 11 | -39 | ||
Loon- & Prijsindexatie | -18 | -18 | -18 | -18 | ||
Overige technische aanpassingen | -1.094 | -1.181 | -1.108 | -1.067 | ||
Kapitaallasten | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Totaal mutaties Begroting 2023 | -1.242 | -1.329 | -1.248 | -1.258 |
(Bedragen x € 1.000) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|
Bestaand beleid | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Regiesysteem | 0 | 0 | 0 | 0 |
In 2021 is door het College ingestemd met het doorvoeren van substantiële verbeteringen in de werkprocessen WMO en Jeugd ter verbetering van de dienstverlening en de bedrijfsvoering van het werkatelier Toegang. In verband daarmee is ingestemd met de selectie en werving van een regiesysteem. De dienstverlening naar inwoners wordt met het regiesysteem verder verbeterd. De financiële vertaling van het voorstel is opgenomen in de 1e berap 2021. Voor de dekking van de kosten van het regiesysteem is destijds een efficiencywinst ingeboekt van € 220.000 (circa 3 fte). Daarnaast is een transitiebudget beschikbaar gesteld van 2021 t/m 2023 om tijdelijke formatie (2,89 fte) te dekken, omdat eerdere dekking uit uitvoeringsbudgetten niet meer mogelijk was. De tijdelijke formatie is structureel nodig en de behaalde efficiëncywinst voor het regiesysteem is niet voldoende om dit te dekken. Natuurlijk blijven we de werkprocessen steeds verder optimaliseren en u informeren over eventuele aanvullende efficiencyvoordelen.
Nieuw beleid | -133 | -133 | -133 | -133 | |
---|---|---|---|---|---|
Huisvestingsonderzoek gemeentewerven | 0 | 0 | 0 | 0 |
De buitendienst van gemeente Meierijstad is momenteel gevestigd op twee locaties. De ontwikkelopdracht die door deze dienst wordt doorlopen bevat ook het onderwerp ‘huisvesting’ waarbij het onderzoek naar huisvesting op 1 centrale plek in Meierijstad wordt geadviseerd. Kosten 2023 € 25.000.
Implementatiekosten doorontwikkeling financieel systeem | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
Op dit moment wordt key2financien gebruikt als centraal softwaresysteem voor de boekhouding. De leverancier heeft aangekondigd per 1-1-2024 een geheel vernieuwd softwaresysteem te introduceren als vervanging van key2financien. Omdat dit een wezenlijke wijziging is van onze bestaande overeenkomst, de aard van de overeenkomst wijzigt (het nieuwe systeem staat in de cloud) en de totale kosten boven de Europese aanbestedingsgrens zullen we een aanbesteding moeten voeren voor de verwerving van een nieuw boekhoudkundig systeem.
Om een nieuw softwaresysteem te implementeren zijn er eenmalige kosten voor inrichting, migratie en opleiding.
De exploitatielasten zullen -voor zover kan worden voorzien- niet substantieel afwijken van de huidige jaarlijkse lasten.
Dekking: algemene reserve.
Meubilair thuiswerk | -40 | -40 | -40 | -40 |
---|
Vanwege het hybride werken is er behoefte aan thuiswerk meubilair.
De werkgever moet zorgen voor een gezonde en veilige werkplek voor de werknemer en voor een inrichting van de werkplek die aan de persoonlijke eigenschappen van de werknemer is aangepast. Dit geldt ook voor de thuiswerkplek. Dit wordt de ‘zorgplicht’ van de werkgever genoemd. Daarom is het faciliteren van thuiswerk meubilair noodzakelijk.
In eerste instantie is voorgesteld om de leasekosten te dekken uit in de begroting opgenomen budgetten.
Het animo voor thuiswerkmeubilair is echter hoger dan vooraf ingeschat (marktconsultatie en projectgroep hybride werken).
De verwachting is dat hiervoor structureel een extra budget van € 40.000 noodzakelijk is.
Nieuwe overeenkomst Microsoft | -75 | -75 | -75 | -75 |
---|
Per 1-7-2022 hebben we onze licentieovereenkomst met Microsoft verlengd.
Bij de verlenging hebben we de keuze moeten maken voor een breder licentiepakket. Dit is uiteraard duurder maar geeft ons meer mogelijkheden om Microsoft producten in te zetten voor data-beveiliging en classificatie. Iets waar de VNG/IBD (Informatie BeveiligingsDienst) erg op stuurt en wat gezien de (inter-)nationale ontwikkelingen rondom cybersecurity en privacy nu en in de toekomst steeds meer prioriteit en urgentie krijgt.
Anderzijds wordt het bredere licentiepakket ingezet bij de vervanging van een aantal bestaande producten zoals het telefoniesysteem en informatie gestuurd werken producten, om deze kwalitatief op een hoger niveau te brengen. Ook zal het licentiepakket nodig zijn om de eisen voortkomend uit de vernieuwde archiefwet (naar verwachting eind 2022 door de eerste kamer vastgesteld) te kunnen ondersteunen.
Diit bredere licentiepakket zorgt voor €75.000 per jaar aan extra lasten vanaf 2023. We kunnen eventueel per 1-7-2023 afscheid nemen van dit bredere licentiepakket, maar ook dan zullen we andere licentiepakketten moeten kopen en implementeren om de vastgestelde actielijnen (privacy, informatiebeveiliging) te behalen.
Onderhoudskosten planningssysteem buitendienst | -18 | -18 | -18 | -18 |
---|
Voor het operationeel maken van de buitendienst is bij de ontwikkelopdracht uitvoeringsorganisatie een planningsysteem aangeschaft. De jaarlijkse onderhoudskosten voor de applicaties dienen nog in de begroting te worden opgenomen.
Kapitaallasten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
---|---|---|---|---|---|
Structurele vrijval kapitaallasten naar aanleiding van verkoop Markt 20a | 0 | 0 | 0 | 0 |
In 2022 is het oude gemeentehuis aan de Markt 20a te Schijndel verkocht. De boekwaarde die nog op dit pand rustte is in 2022 ineens afgeschreven. Abusievelijk is daarbij de jaarlijkse vrijval van de kapitaallasten niet verwerkt.