In onderstaande tabel zijn de risico's opgenomen met een risicoscore hoger dan 15. We zien dat de risicowaarde van deze risico's ten opzichte van jaarstukken 2021 is gestegen.
Dit heeft vooral te maken met een verhoging van de risicowaarde voor "prijsstijgingen als gevolg van tekort aan grondstoffen en gebrek aan capaciteit op de markt om investeringen / werkzaamheden uit te voeren".
Bij de actualisatie van de risico's bij de begroting zijn nieuwe risico's toegevoegd voor:
- Uit de pas lopen van investeringsbedragen onderwijshuisvesting
- Boekenonderzoek Omzetbelasting (OB)/Btw-compensatiefonds (BCF)
- Financiële consequenties van prijsstijgingen van bouw- en materiaalkosten vastgoed
- Stijging energiekosten gemeente in verband met nieuwe aanbesteding.
Het risico van herverdeling uitkering gemeentefonds is vervallen, omdat de meicirculaire 2022 duidelijkheid gaf over de financiële gevolgen. Deze zijn verwerkt in de begroting 2023.
Risico naam | (Beheers)maatregelen | Risico score | Financieel gevolg | Reken % | Risico waarde |
---|---|---|---|---|---|
Extra personeelskosten als gevolg van wachtgeldverplichtingen en ziekteverzuim | Er is een richtlijn opgesteld hoe om te gaan met medewerkers die disfunctioneren. Vervanging van zieke medewerkers vindt uitsluitend plaats als de dienstverlening onder hoge druk komt te staan. | 20 | 750 | 90 | 675 |
Wijziging in rekenrente doelvermogen Stadsgewest | Ontwikkelingen op dit gebied volgen. | 25 | 3.000 | 90 | 2.700 |
Investering wijkuitvoeringsplan transitievisie warmte | Meierijstad besloot in april 2021 dat duidelijkheid vanuit de Rijksoverheid over het juridisch en financieel kader een voorwaarde is om tot uitvoering over te gaan. In het coalitieakkoord staat de ambitie om één wijkuitvoeringsplan te maken in de periode 2022-2026. Gedurende deze periode werkt de Rijksoverheid aan de kaders via de nieuwe Warmtewet en de begroting. Bij het vaststellen van het wijkuitvoeringsplan maken we de balans op. Het uitgangspunt blijft overeind dat er voldoende duidelijkheid moet zijn over de juridische en financiële kaders om tot uitvoering over te gaan. | 25 | 5.000 | 90 | 4.500 |
Uit de pas lopen van investeringsbedragen onderwijshuisvesting | Jaarlijks worden de investeringsbedragen onderwijshuisvesting bijgesteld aan de hand van de dan geldende nieuwbouwkostenconfigurator en prijsindexeringen. | 16 | 750 | 75 | 562 |
Onzekerheid financieel resultaat bij bouwgronden in exploitatie | Continue monitoren van ontwikkelingen. Onzekere verplichte winstnemingen reserveren voor opvang risico's. | 25 | 30.300 | 90 | 27.270 |
Risico's grote projecten | 2 x per jaar wordt de rapportage grote projecten geactualiseerd zodat tijdig bijgestuurd kan worden. | 15 | 3.978 | 50 | 1.989 |
Overschrijding van de begroting | Scherp sturen op budgetten. | 25 | 2.000 | 90 | 1.800 |
Prijsstijgingen als gevolg van tekort aan grondstoffen en gebrek aan capaciteit op de markt om investeringen / werkzaamheden uit te voeren | Als de prijsstijgingen doorzetten, leidt dit tot een hoger prijsindexatie binnen de Algemene uitkering. Met enige vertraging leiden hogere prijzen tot een hogere Algemene uitkering. | 25 | 3.000 | 90 | 2.700 |
Budget Wmo hulp bij het huishouden | Sturing op het gebruik van hulp bij het huishouden. | 16 | 750 | 75 | 562 |
Budget Wmo specialistische hulp in natura | Sturing op het gebruik van hulp. | 16 | 750 | 75 | 562 |
Budget Zorg in Natura Jeugdhulp | Sturing op het gebruik van jeugdhulp. Inzicht in gebruik van jeugdhulp Stelpost prijzen | 20 | 750 | 90 | 675 |
Financiële consequenties van prijsstijgingen van bouw- en materiaalkosten | Jaarlijks indexeren van eenheidsprijzen van het DMOP; | 16 | 750 | 75 | 562 |
Boekenonderzoek Omzetbelasting (OB)/Btw-compensatiefonds (BCF) | Complexe btw situaties worden regelmatig doorgesproken met een extern adviseur. | 15 | 1.000 | 50 | 500 |
Stijging energiekosten | Monitoren van de ontwikkelingen van prijzen van energie. Eventueel maatregelen treffen om het verbruik van energie terug te dringen. | 20 | 1.000 | 75 | 750 |
Totaal top risico's | 53.778 | 45.807 |
In onderstaande tabel is het totaal van de gekwantificeerde risico's opgenomen. Naast de risico's met een risicoscore boven 15, hebben we nog voor € 3.902 miljoen aan risico's die een risico score lager dan 15 hebben. Het gaat hier onder meer om risico's met betrekking tot invoering Omgevingswet, onvoorziene schades aan kunst en gebouwen en de gevolgen van de Corona pandemie die niet worden gedekt door extra middelen van het Rijk. De totale waarde van de gekwantificeerde risico's komt daarmee op € 55.976 miljoen. Vervolgens rekenen we op basis van de nota weerstandsvermogen met een waarschijnlijkheidsfactor van 90% en komen dan op een benodigde weerstandscapaciteit van € 50.368 miljoen.
Benodigd weerstandscapaciteit (bedragen x € 1.000) | risico waarde 2023 |
---|---|
Gekwantificeerde top risico's | 45.807 |
Overige gekwantificeerde risico's | 3.389 |
Totaal aan gekwantificeerde risico's | 49.196 |
Waarschijnlijkheidsfactor 90% | 44.269 |