Paragrafen

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

In onderstaande tabel zijn de risico's opgenomen met een risicoscore hoger dan 15. We zien dat de risicowaarde van deze risico's ten opzichte van jaarstukken 2021 is gestegen.
Dit heeft vooral te maken met een verhoging van de risicowaarde voor  "prijsstijgingen als gevolg van tekort aan grondstoffen en gebrek aan capaciteit op de markt om investeringen / werkzaamheden uit te voeren".
Bij de actualisatie van de risico's bij de begroting zijn nieuwe risico's toegevoegd voor:
- Uit de pas lopen van investeringsbedragen onderwijshuisvesting
- Boekenonderzoek Omzetbelasting (OB)/Btw-compensatiefonds (BCF)
- Financiële consequenties van prijsstijgingen van bouw- en materiaalkosten vastgoed
- Stijging energiekosten gemeente in verband met nieuwe aanbesteding.

Het risico van herverdeling uitkering gemeentefonds is vervallen, omdat de meicirculaire 2022 duidelijkheid gaf over de financiële gevolgen. Deze zijn verwerkt in de begroting 2023.

Risico naam
(bedragen x € 1.000)

(Beheers)maatregelen

Risico score

Financieel gevolg

Reken %

Risico waarde

Extra personeelskosten als gevolg van wachtgeldverplichtingen en ziekteverzuim

Er is een richtlijn opgesteld hoe om te gaan met medewerkers die disfunctioneren. Vervanging van zieke medewerkers vindt uitsluitend plaats als de dienstverlening onder hoge druk komt te staan.

20

750

90

675

Wijziging in rekenrente doelvermogen Stadsgewest

Ontwikkelingen op dit gebied volgen.

25

3.000

90

2.700

Investering wijkuitvoeringsplan transitievisie warmte

Meierijstad besloot in april 2021 dat duidelijkheid vanuit de Rijksoverheid over het juridisch en financieel kader een voorwaarde is om tot uitvoering over te gaan. In het coalitieakkoord staat de ambitie om één wijkuitvoeringsplan te maken in de periode 2022-2026. Gedurende deze periode werkt de Rijksoverheid aan de kaders via de nieuwe Warmtewet en de begroting. Bij het vaststellen van het wijkuitvoeringsplan maken we de balans op. Het uitgangspunt blijft overeind dat er voldoende duidelijkheid moet zijn over de juridische en financiële kaders om tot uitvoering over te gaan.

25

5.000

90

4.500

Uit de pas lopen van investeringsbedragen onderwijshuisvesting

Jaarlijks worden de investeringsbedragen onderwijshuisvesting bijgesteld aan de hand van de dan geldende nieuwbouwkostenconfigurator en prijsindexeringen.

16

750

75

562

Onzekerheid financieel resultaat bij bouwgronden in exploitatie

Continue monitoren van ontwikkelingen. Onzekere verplichte winstnemingen reserveren voor opvang risico's.

25

30.300

90

27.270

Risico's grote projecten

2 x per jaar wordt de rapportage grote projecten geactualiseerd zodat tijdig bijgestuurd kan worden.

15

3.978

50

1.989

Overschrijding van de begroting

Scherp sturen op budgetten.

25

2.000

90

1.800

Prijsstijgingen als gevolg van tekort aan grondstoffen en gebrek aan capaciteit op de markt om investeringen / werkzaamheden uit te voeren

Als de prijsstijgingen doorzetten, leidt dit tot een hoger prijsindexatie binnen de Algemene uitkering. Met enige vertraging leiden hogere prijzen tot een hogere Algemene uitkering.
Werken uitstellen tot prijzen dalen.
Realistisch plannen waardoor we kosten meer spreiden in de tijd.
Goed bepalen welke werken prioriteit hebben in verband met veiligheid, voorkomen moet worden dat we op de markt met onze eigen aanbestedingen gaan concurreren.

25

3.000

90

2.700

Budget Wmo hulp bij het huishouden

Sturing op het gebruik van hulp bij het huishouden.
Momenteel worden regionaal en lokaal verschillende mogelijkheden onderzocht om te kunnen sturen op het gebruik van hulp bij het huishouden. Zo wordt hier aandacht aan besteed bij de inkoop voor huishoudelijke verzorging per 2024 en worden voorbereidend daarop pilots ontwikkeld. Zo wordt onder andere bekeken hoe voorliggend kan worden gestuurd met behulp van algemene voorzieningen, wijkgericht werken, langere indicatieperiodes, algemeen gebruikelijke middelen, communicatiemiddelen en de werkwijze van de toegang.

16

750

75

562

Budget Wmo specialistische hulp in natura

Sturing op het gebruik van hulp.
Bij de uitvoering van de nieuwe inkoop vanaf 2022 vormt onze lokale toegang een sleutelrol in de daadwerkelijke kosten voor de specialistische hulp Wmo. Daarom besteden we bij de implementatie nadrukkelijk aandacht aan de instructie van de toegang.
In 2022 wordt gewerkt aan de opzet van een regionaal monitoringsysteem waarbij het uitgangspunt is dat dit aan moet sluiten op het lokale monitoringsysteem. Dat moet ervoor zorgen dat we beter inzicht krijgen in de realisatie van de hulp en op tijd kunnen bijsturen als dat nodig of wenselijk is. We onderzoeken hoe we meer uitvoering kunnen geven aan het naar voren organiseren van hulp. Hulpvragen komen daardoor eerder bij het voorliggend veld terecht in bijvoorbeeld voorliggende voorzieningen.

16

750

75

562

Budget Zorg in Natura Jeugdhulp

Sturing op het gebruik van jeugdhulp.
Bij de uitvoering van de nieuwe inkoop vanaf 2022 vormt onze lokale toegang een sleutelrol in de toekenning van jeugdhulp en de daarmee samenhangende werkelijke kosten voor de jeugdhulp. Daarom hebben we bij de implementatie nadrukkelijk aandacht besteed aan de instructie van de toegang.
Een andere belangrijke verwijzer naar jeugdhulp is de huisarts. Om te zorgen dat ook zij meer zelf hulp bieden, gerichter en minder doorverwijzen investeren we in de praktijkondersteuner jeugd bij de huisartsen.  

Inzicht in gebruik van jeugdhulp
In 2022 wordt zowel een regionaal monitoringsysteem als een nieuw lokaal regiesysteem operationeel.
Door informatie gestuurd te werken krijgen we een beter inzicht in de realisatie en kosten van de jeugdhulp en kunnen we op tijd bijsturen als dat nodig of wenselijk is.

Stelpost prijzen
Binnen de begroting is er een stelpost prijzen. Deze kan ingezet worden om de kosten als gevolg van de index te dekken. De eventuele volumegroei kan hieruit niet worden gedekt.
Gelet op het hoge indexpercentage voor 2023 bestaat het risico dat deze stelpost ontoereikend is om deze index te dekken.

20

750

90

675

Financiële consequenties van prijsstijgingen van bouw- en materiaalkosten

Jaarlijks indexeren van eenheidsprijzen van het DMOP;
Periodiek actualiseren van het DMOP (1 keer per 4 jaren)
Rekening houden met onvoorziene prijsstijgingen bij de kredietaanvraag.

16

750

75

562

Boekenonderzoek Omzetbelasting (OB)/Btw-compensatiefonds (BCF)

Complexe btw situaties worden regelmatig doorgesproken met een extern adviseur.
Een (tweede) extern adviseur onderzoekt tweejaarlijks de btw administratie. Medio 2022 is een dergelijk onderzoek gaande voor de jaren 2020 en 2021. De afspraak is gemaakt dat de Belastingdienst dit onderzoek afwacht, eventuele correcties worden meegenomen in het boekenonderzoek.
De tool LIAS HT is aangeschaft. Met deze tool kan in de toekomst een statistische steekproef worden uitgevoerd.
Mocht de gemeente naar aanleiding van het boekenonderzoek bepaalde maatregelen willen treffen, dan kan de Belastingdienst – indien de gemeente dat wenst – meekijken.

15

1.000

50

500

Stijging energiekosten

Monitoren van de ontwikkelingen van prijzen van energie. Eventueel maatregelen treffen om het verbruik van energie terug te dringen.

20

1.000

75

750

Totaal top risico's

53.778

45.807

In onderstaande tabel is het totaal van de gekwantificeerde risico's opgenomen. Naast de risico's met een risicoscore boven 15, hebben we nog voor € 3.902 miljoen aan risico's die een risico score lager dan 15 hebben. Het gaat hier onder meer om risico's met betrekking tot invoering Omgevingswet, onvoorziene schades aan kunst en gebouwen en de gevolgen van de Corona pandemie die niet worden gedekt door extra middelen van het Rijk. De totale waarde van de gekwantificeerde risico's komt daarmee op € 55.976 miljoen. Vervolgens rekenen we op basis van de nota weerstandsvermogen met een waarschijnlijkheidsfactor van 90% en komen dan op een benodigde weerstandscapaciteit van € 50.368 miljoen.

Benodigd weerstandscapaciteit (bedragen x € 1.000)

risico waarde  2023

Gekwantificeerde top risico's

45.807

Overige gekwantificeerde risico's

3.389

Waarschijnlijkheidsfactor 90%

44.269

Deze pagina is gebouwd op 04/24/2023 11:30:17 met de export van 04/24/2023 11:11:59