Paragrafen

Bedrijfsvoering

In het uitvoeringsprogramma Dienstverlening zijn de ontwikkelingen en ambities voor onze dienstverlening opgenomen. We willen onze dienstverlening zo eenvoudig mogelijk aanbieden en zetten in op twee sporen: we zien dat mensen bedrevener worden in het vinden van de digitale weg en dat ze ook verwachten langs deze weg bediend te worden. Daarnaast houden we oog voor mensen voor wie dit moeilijker is door ze persoonlijk te helpen. In 2023 werken we aan:

  • Digitalisering; we willen de gemeentelijke digitale dienstverlening up-to-date houden, inclusief maken en blij ven ontwikkelen. Het doel is om zoveel mogelijk door de gemeente aangeboden diensten online aan te bieden. Het is belangrijk dat de informatie, de formulieren en e-diensten op de website goed vindbaar, duidelijk en begrijpelijk zijn. Daarom ligt de focus op klantonderzoek. Klanten (inwoners en ondernemers) kunnen bij een bezoek aan de website hun reactie achterlaten via een ‘smiley’. Wie dat wil geeft ook een rapportcijfer, aangevuld met tips en contactgegevens. Door onze website doorlopend te meten halen we buiten op wat binnen beter kan.
  • Het verbeteren van onze telefonische dienstverlening; we doen periodieke onderzoeken naar telefonische bereikbaarheid in de organisatie. Met de input vanuit het meten verbeteren we aan de hand van verbeterplannen onze dienstverlening.
  • Een Persoonlijk Internet Pagina (PIP) MijnMeierijstad; Met het vervangen van de gemeentelijke website en het zaaksysteem wordt ook de PIP vervangen. Doel is om de nieuwe PIP nog gebruiksvriendelijker in te richten voor onze klanten. Klanten kunnen hier hun verzoeken indienen en worden actief op de hoogte gehouden van de status van hun verzoek.
  • We breiden de PIP verder uit naar behoefte van de klant. In 2023 zijn de volgende onderdelen beschikbaar.
    - Het klantportaal sociale zaken: hierin kunnen inwoners voorzieningen aanvragen, de voortgang van een aanvraag volgen, gegevens (wijzigingen in hun situatie) uploaden en een uitkeringsspecificatie en jaaropgave inzien;
    - MijnBelasting om de WOZ-beschikking, het taxatieverslag in te zien, bezwaar te maken of om een betalingsregeling voor te stellen;
    - MijnGegevens om de bij de gemeente geregistreerde gegevens in te zien;
    - MijnBurgerzaken om een uittreksel BRP of Burgerlijke stand aan te vragen en om verhuizingen, geheimhouding of wijziging naamgebruik door te geven.
  • Klare Taal; Naast trainingen voor medewerker en een technisch hulpmiddel dat beschikbaar is voor alle medewerkers, maken we onze brieven duidelijk door onderzoek. Brieven worden voorgelegd aan een lezerspanel en worden aangepast aan de hand van feedback van de lezer. Alle brieven van Toegang en Vergunningen zijn opnieuw beoordeeld.
Deze pagina is gebouwd op 04/24/2023 11:30:17 met de export van 04/24/2023 11:11:59