(Bedragen x € 1.000) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|
Primitieve begroting | -12.395 | -12.390 | -12.467 | -12.427 | |
Mutaties oktober 2021 tot en met juli 2022 | -6 | -6 | -5 | -4 | |
1e bestuursrapportage 2022 | -142 | -126 | -112 | -95 | |
2e bestuursrapportage 2022 | 9 | 8 | 9 | 9 | |
Geraamd resultaat (startsituatie) | -12.534 | -12.513 | -12.575 | -12.518 | |
Nieuw beleid | 25 | -500 | -500 | -500 | |
Investeringen 2023 | 0 | 0 | 0 | 30 | |
Kapitaallasten | -14 | -14 | -21 | -53 | |
Overige technische aanpassingen | 180 | 180 | 181 | 181 | |
Totaal ontwikkelingen | 191 | -333 | -340 | -342 | |
Geraamd resultaat programmabegroting 2023 | -12.343 | -12.847 | -12.915 | -12.860 |
In de volgende tabel staan de totale lasten en baten van dit begrotingsprogramma. De totale lasten verminderen we met de totale baten en komen zo tot het geraamd saldo van baten en lasten. Dit saldo verminderen we met het bedrag aan toevoeging reserves en vermeerderen we met het bedrag wat we onttrekkingen aan reserves. Zo komen we tot het geraamd resultaat van dit begrotingsprogramma.
5 Sport, Kunst en cultuur, Recreatie en Toerisme | Jaar rekening 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 17.034 | 18.997 | 19.016 | 18.927 | 19.077 | 18.809 |
Baten | 4.419 | 5.507 | 5.805 | 5.771 | 5.788 | 5.806 |
Geraamd saldo van baten en lasten | 12.615 | 13.491 | 13.211 | 13.156 | 13.288 | 13.003 |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 906 | 2.571 | 868 | 309 | 373 | 144 |
Geraamd resultaat | 11.709 | 10.920 | 12.343 | 12.847 | 12.915 | 12.860 |
Om toelichtingen op de financiën leesbaar te houden passen we categorieën toe, waarbij de mate van bestuurlijke keuzevrijheid een uitgangspunt was. Voor een nadere uitleg van de categorieën verwijzen we naar hetgeen is vermeld in de leeswijzer onder "Wat kost het?".
De cijfers in onderstaande tabel en toelichtingen moet u als volgt lezen.
Genoemde bedragen met een -: dit is een verslechtering op het saldo;
Genoemde bedragen met een +: dit is een verbetering op het saldo.
(Bedragen x € 1.000) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Nieuw beleid | 25 | -500 | -500 | -500 | ||
Investeringen 2023 | 0 | 0 | 0 | 30 | ||
Kapitaallasten | -14 | -14 | -21 | -53 | ||
Overige technische aanpassingen | 180 | 180 | 181 | 181 | ||
Totaal mutaties Begroting 2023 | 191 | -333 | -340 | -342 |
(Bedragen x € 1.000) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
Nieuw beleid | 25 | -500 | -500 | -500 |
Formatie uitbreiding WA Vastgoedbeheer | -18 | -18 | -18 | -18 |
De werkzaamheden met betrekking tot het groot onderhoud, de contractvorming en relatiebeheer voor het kasteel Henkenshage werden tot op heden uitgevoerd door de huurder. De rol van de gemeente was tot nu toe enkel het toezicht houden op de uitvoering van het groot onderhoud. Met de overdracht van het onderhoud van het kasteel naar de gemeente is voor de formatie van het werkatelier Vastgoedbeheer structureel 0,2 fte extra nodig om deze onderhoudstaken en verantwoordelijkheden adequaat te kunnen uitvoeren.
Formatie uitbreiding werkatelier vastgoed 0,2 FTE | -20 | -20 | -20 | -20 |
---|
Door de aankoop van Het Spectrum wordt werkatelier Vastgoed verantwoordelijk voor het groot en klein (contractueel) onderhoud van Steeg 9 te Schijndel. Nadat de BV Accommodatie Beheer Schijndel is opgeheven, komen de taken als aanbesteding, coördinatie en project- en directievoering van het onderhoud bij de gemeente als eigenaar. Deze taken werden voorheen door de BV ABS uitgevoerd. De gemeente was tot dan toe alleen verantwoordelijk voor de kosten van het groot onderhoud. Naast het onderhoud wordt de gemeente ook verantwoordelijk voor het toezicht en de periodieke wettelijke inspecties. De gemeente wordt nu ook de gesprekspartner voor diverse instanties zoals brandweer, ILT (voorheen VROM), Provincie, Verzekering, OBDN en dergelijke. Binnen de formatie van WA Vastgoed is hiervoor structureel 0,2 fte extra nodig (= ongeveer € 20.000 per jaar)
Herstel droogteschade openbaar groen 2023 | 385 | 0 | 0 | 0 |
---|
In 2018, 2019 en 2020 was het extreem droog. Hierdoor is er veel beplanting en bomen in de openbare ruimte doodgegaan en zijn gazons verdroogd.
We hebben de schade eind 2020 geïnventariseerd. Het betreft locaties binnen de bebouwde kommen. De schade moet hersteld worden om de gewenste beeldkwaliteit van het openbaar groen te behouden.
2023: € 385.000 ten laste van de algemene risicoreserve.
Optimalisatie programmering, beheer en exploitatie Spectrum Schijndel | -157 | -207 | -207 | -207 |
---|
Cultureel Centrum ’t Spectrum heeft een relatief kleine en kwetsbare organisatie. Om deze kwetsbaarheid op te heffen, de bijbehorende risico’s te voorkomen en tegelijkertijd de kwaliteit van dienstverlening op niveau te brengen, is het nodig de formatie op peil te brengen. Een formatie, die verwacht mag worden van een professionele organisatie, die faciliterend is voor zowel amateurs als professionals. Met het op peil brengen van de formatie ontstaat er ruimte voor samenwerking en initiëren van activiteiten, worden de Podiumzaal en de andere ruimten beter benut en creëer je meer kansen voor (amateur- )verenigingen, scholen en anderen (lokale) initiatieven, in Schijndel.
Professionalisering lokale omroep | -36 | -125 | -125 | -125 |
---|
Gemeenten in Nederland hebben op grond van de Mediawet een verantwoordelijkheid voor het in stand houden van een publieke lokale media-instelling. De afgelopen jaren heeft de omroep met behulp van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek een professionaliseringsslag gemaakt om de continuïteit en kwaliteit van de programma’s te waarborgen. De omroep wil deze ingeslagen weg continueren. De huidige ambitie van de lokale omroep kan volgens de lokale omroep niet langer worden uitgevoerd indien de subsidie beperkt blijft tot de wettelijke bijdrage. Professionalsering van een zelfstandig lokale omroep of professionalisering in samenwerking met een andere lokale omroep brengt in beide scenario’s extra exploitatiekosten met zich mee. In 2023 zal onderzoek uitwijzen welk scenario van professionalisering aan de gemeenteraad wordt voorgelegd.
Realisatie kunstwerken bij bouwprojecten en infrastructurele werken | -10 | -10 | -10 | -10 |
---|
Kunst en cultuur zijn van grote sociale waarde voor de mens. Dat inspireert, daagt uit tot nadenken, verbindt en zorgt voor persoonlijke ontwikkeling: actief door zelf kunst te beoefenen, reflectief door te kijken of te luisteren. Het budget voor de realisatie van kunstwerken in de openbare ruimte wordt verhoogd. Het budget heeft een aanjaagfunctie voor het realiseren van kunstwerken en voor het verkrijgen van aanvullende financiering bij derden, bijvoorbeeld fondsen.
Stijging gebruikers- en servicelasten Noordkade (Noordkade Ontwikkeling BV) | -100 | -100 | -100 | -100 |
---|
Voor de vaste gebruikers van de Noordkade, zijnde Phoenix cultuur, Kunstgroep de Compagnie, CHV Noordkade en Theater De Blauwe Kei heeft de gemeente contractueel een afspraak gemaakt over de huur en de gebruikers- en de servicelasten tot en met 2032. De gebruikers- en de servicelasten worden m.i.v. 2018 contractueel afgerekend op basis van de werkelijke lasten. De beheers- en met name de energielasten zijn gestegen en kunnen niet gedekt worden uit de bestaande budgetten in de gemeentebegroting.
Zichtbaar maken gemeentelijke kunstcollectie | -20 | -20 | -20 | -20 |
---|
Voor het beter uitdragen en communiceren van de identiteit en het verhaal van de gehele gemeentelijke kunstcollectie (Museum Jan Heestershuis, RAADhuis Schijndel, Bestuurscentrum en eventuele andere locaties) hebben we behoefte aan een heldere communicatiestrategie, die als basis dient voor het vergroten van de zichtbaarheid en het aanspreken van nieuwe doelgroepen, zodat we daarvoor geschikte activiteiten kunnen ontwikkelen en aanbieden.