(Bedragen x € 1.000) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|
Primitieve begroting | -12.692 | -12.713 | -13.524 | -13.565 | |
Mutaties oktober 2021 tot en met juli 2022 | 4 | 1 | 1 | 1 | |
1e bestuursrapportage 2022 | -1.172 | -1.173 | -873 | -871 | |
2e bestuursrapportage 2022 | -25 | -24 | -24 | -24 | |
Geraamd resultaat (startsituatie) | -13.885 | -13.908 | -14.419 | -14.458 | |
Bestaand beleid | 121 | 186 | -182 | -136 | |
Nieuw beleid | -485 | -100 | -100 | -100 | |
Investeringen 2023 | 0 | -272 | -270 | -267 | |
Kapitaallasten | -37 | -33 | -49 | -44 | |
Overige technische aanpassingen | -263 | -263 | -263 | -264 | |
Wijzigingen (< € 50.000) | -21 | -21 | -21 | -21 | |
Totaal ontwikkelingen | -685 | -503 | -885 | -832 | |
Geraamd resultaat programmabegroting 2023 | -14.571 | -14.411 | -15.304 | -15.291 |
In de volgende tabel staan de totale lasten en baten van dit begrotingsprogramma. De totale lasten verminderen we met de totale baten en komen zo tot het geraamd saldo van baten en lasten. Dit saldo verminderen we met het bedrag aan toevoeging reserves en vermeerderen we met het bedrag wat we onttrekkingen aan reserves. Zo komen we tot het geraamd resultaat van dit begrotingsprogramma.
2 Verkeer, vervoer en openbare ruimte | Jaar rekening 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 33.844 | 35.164 | 35.937 | 35.606 | 36.320 | 36.217 |
Baten | 22.079 | 21.348 | 21.164 | 21.015 | 20.835 | 20.859 |
Geraamd saldo van baten en lasten | 11.764 | 13.816 | 14.773 | 14.592 | 15.485 | 15.359 |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 151 | 606 | 202 | 181 | 181 | 68 |
Geraamd resultaat | 11.613 | 13.210 | 14.571 | 14.411 | 15.304 | 15.291 |
Om toelichtingen op de financiën leesbaar te houden passen we categorieën toe, waarbij de mate van bestuurlijke keuzevrijheid een uitgangspunt was. Voor een nadere uitleg van de categorieën verwijzen we naar hetgeen is vermeld in de leeswijzer onder "Wat kost het?".
De cijfers in onderstaande tabel en toelichtingen moet u als volgt lezen.
Genoemde bedragen met een -: dit is een verslechtering op het saldo;
Genoemde bedragen met een +: dit is een verbetering op het saldo.
(Bedragen x € 1.000) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Bestaand beleid | 121 | 186 | -182 | -136 | ||
Nieuw beleid | -485 | -100 | -100 | -100 | ||
Investeringen 2023 | 0 | -272 | -270 | -267 | ||
Kapitaallasten | -37 | -33 | -49 | -44 | ||
Overige technische aanpassingen | -263 | -263 | -263 | -264 | ||
Wijzigingen (< € 50.000) | -21 | -21 | -21 | -21 | ||
Totaal mutaties Begroting 2023 | -685 | -503 | -885 | -832 |
(Bedragen x € 1.000) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
Bestaand beleid | 121 | 186 | -182 | -136 |
Aanpassen huidige werkwijze onderhoud wegbermen- en sloten | -300 | -300 | -300 | -300 |
De huidige werkwijzen voor beheer en onderhoud van de wegbermen en sloten dient te worden aangepast n.a.v. amendement 27 januari 2022, inhoudende:
a. Jaarlijks snoeien van randen op recreatieve paden bij overdadige houtgroei;
b. Jaarlijks maaien van bermsloten en afvoeren van maaisel, conform het beleid van de voormalige gemeente Veghel.
Energiekosten | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
Vanaf 2023 heeft Meierijstad een nieuw (regionaal) contract voor elektriciteit en aardgas voor eigen gebruik. De grote verbruikers zijn gebouwen, openbare verlichting en rioolpompen en –gemalen. Sinds 2021 is de energiemarkt onstabiel en sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne nog onvoorspelbaarder geworden. Dat zorgt ook voor onzekerheden in de begroting van Meierijstad. Op de energiemarkt werkt men met dagkoersen. Het moment waarop je de prijs ‘vastklikt’ is van wezenlijk belang voor de kosten van de hele contractperiode. Voorheen was dat redelijk voorspelbaar, maar met de huidige ontwikkelingen niet meer. Het regionale inkoopteam heeft een strategie uitgewerkt, waarmee de risico’s van prijsfluctuaties op de markt zoveel mogelijk gespreid worden. Ook al spreiden we die risico’s, dan hebben we nog steeds met een flinke prijsstijging te maken ten opzichte van het huidige contract. De regio laat zich adviseren door een extern deskundige, die ook de prijsstijging voor ons inschat op basis van de meest actuele informatie. Voor Meierijstad is nu de verwachting dat we in 2023 1,7 miljoen euro meer betalen voor de levering van elektriciteit en gas dan in 2022. Daarvan komt ca. 250.000 euro ten laste van de rioolheffing, de rest komt ten laste van de exploitatie. We weten de definitieve jaarlijkse energiekosten pas laat in 2022 voor het jaar 2023. Het is op dit moment onzeker of en hoe het Rijk omgaat met compensatie voor hogere energieprijzen in de algemene uitkering.
Kostendekkendheid Riolering 2023-2027 | 421 | 486 | 118 | 164 |
---|
Met deze wijziging maken we de posten voor Riolering kostendekkend over de periode 2023-2027. In verband met de gestegen kosten voor Riolering, stijgt de onttrekking uit de voorziening.
Ondersteuning watersamenwerking As50+ | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
Gemeente Meierijstad is sinds 1-1-2022 penvoerder namens de Watersamenwerking As50+. De andere deelnemers zijn: Bernheze, Boekel, Maashorst, Oss, Waterschap Aa en Maas en Brabant Water. Meierijstad verzamelt alle kosten en verstuurt aan het einde van het jaar een factuur naar de andere deelnemers. Totale lasten bedragen € 130.000 en de externe opbrengsten € 118.000. (met dit bedrag is al rekening gehouden in het vastgestelde Programma Water en Riolering (PWR)). Budgettair Neutraal
Nieuw beleid | -485 | -100 | -100 | -100 |
---|---|---|---|---|
Herstel droogteschade openbaar groen 2023 | -385 | 0 | 0 | 0 |
In 2018, 2019 en 2020 was het extreem droog. Hierdoor is er veel beplanting en bomen in de openbare ruimte doodgegaan en zijn gazons verdroogd.
We hebben de schade eind 2020 geïnventariseerd. Het betreft locaties binnen de bebouwde kommen. De schade moet hersteld worden om de gewenste beeldkwaliteit van het openbaar groen te behouden.
2023: € 385.000 ten laste van de algemene risicoreserve.
Onderzoek naar behoefte en capaciteit gemeentelijke begraafplaatsen | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
Het aantal begrafenissen op de gemeentelijke begraafplaatsen neemt de laatste jaren af, in aansluiting op de landelijke trend. Ook verandert de behoefte aan begraafmogelijkheden (natuurlijk begraven, urnengraven, duurzaam begraven etc.). Deze ontwikkelingen en de noodzaak om een deel van de begraafplaats in Erp her in te richten (vanwege een besluit in 2005 (zie beheerplan gemeentelijke begraafplaatsen 2021)), is een studie noodzakelijk naar de behoefte en benodigde capaciteit op de gemeentelijke begraafplaatsen de komende jaren. De kosten van een dergelijke studie bedragen € 20.000 en worden gedekt uit de algemene reserve.
Vervanging probleembomen | -100 | -100 | -100 | -100 |
---|
In het bomenbeleidsplan (2020) is beleid opgesteld voor de omgang met overlast door bomen in de openbare ruimte. Uitgangspunt is dat het hebben van een boom ook een bepaalde mate van overlast met zich meebrengt die mensen moeten accepteren. Zie hiervoor het bomenbeleidsplan
Soms veroorzaken bomen in de openbare ruimte echter overmatige overlast. In het bomenbeleidsplan 2020 is daarom voorzien in een structureel budget om dit soort extreme gevallen op te kunnen lossen.