(Bedragen x € 1.000) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|
Primitieve begroting | -6.322 | -6.321 | -6.320 | -6.328 | |
1e bestuursrapportage 2022 | -96 | -96 | -96 | -96 | |
2e bestuursrapportage 2022 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
Geraamd resultaat (startsituatie) | -6.417 | -6.415 | -6.415 | -6.423 | |
Nieuw beleid | -230 | -230 | -230 | -230 | |
Kapitaallasten | 0 | 0 | 0 | -1 | |
Loon- & Prijsindexatie | -268 | -268 | -268 | -268 | |
Overige technische aanpassingen | 113 | 113 | 113 | 113 | |
Totaal ontwikkelingen | -385 | -385 | -385 | -386 | |
Geraamd resultaat programmabegroting 2023 | -6.801 | -6.800 | -6.800 | -6.808 |
In de volgende tabel staan de totale lasten en baten van dit begrotingsprogramma. De totale lasten verminderen we met de totale baten en komen zo tot het geraamd saldo van baten en lasten. Dit saldo verminderen we met het bedrag aan toevoeging reserves en vermeerderen we met het bedrag wat we onttrekkingen aan reserves. Zo komen we tot het geraamd resultaat van dit begrotingsprogramma.
1 Veiligheid | Jaar rekening 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 6.763 | 7.260 | 7.069 | 7.060 | 7.068 | 7.068 |
Baten | 442 | 518 | 260 | 260 | 260 | 260 |
Geraamd saldo van baten en lasten | 6.321 | 6.742 | 6.809 | 6.800 | 6.808 | 6.808 |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 111 | 372 | 8 | 0 | 8 | 0 |
Geraamd resultaat | 6.210 | 6.369 | 6.801 | 6.800 | 6.800 | 6.808 |
Om toelichtingen op de financiën leesbaar te houden passen we categorieën toe, waarbij de mate van bestuurlijke keuzevrijheid een uitgangspunt was. Voor een nadere uitleg van de categorieën verwijzen we naar hetgeen is vermeld in de leeswijzer onder "Wat kost het?".
De cijfers in onderstaande tabel en toelichtingen moet u als volgt lezen.
Genoemde bedragen met een -: dit is een verslechtering op het saldo;
Genoemde bedragen met een +: dit is een verbetering op het saldo.
(Bedragen x € 1.000) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Nieuw beleid | -230 | -230 | -230 | -230 | ||
Kapitaallasten | 0 | 0 | 0 | -1 | ||
Loon- & Prijsindexatie | -268 | -268 | -268 | -268 | ||
Overige technische aanpassingen | 113 | 113 | 113 | 113 | ||
Totaal mutaties Begroting 2023 | -385 | -385 | -385 | -386 |
(Bedragen x € 1.000) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
Nieuw beleid | -230 | -230 | -230 | -230 |
Aanpak vakantieparken | -150 | -150 | -150 | -150 |
In 2020 heeft de gemeenteraad de visie op de Molenheide vastgesteld. Om uitvoering te geven aan de visie en de opdracht om met inachtneming van de menselijke maat het gebruik terug te brengen naar de oorspronkelijke bestemming zijn structurele middelen nodig.
De gemeente Meierijstad is ambtelijke en bestuurlijk betrokken bij de landelijke actievakantieparken en heeft ter uitvoering van een landelijke pilot middelen ontvangen voor 2022 en de eerste helft van 2023.
Deze middelen zijn niet toereikend om gedurende een lange periode (ca. 10 jaar) uitvoering te geven aan de bestuurlijke opdracht. Naar verwachting zijn deze middelen tot 2032 nodig.
Veiligheidsinformatieknooppunt (VIK) | -80 | -80 | -80 | -80 |
---|
In 2022 is het VIK in nauwe samenwerking met interne en externe partners als politie, de Taskforce -RIEC Brabant vanuit het interne project informatiegestuurd werken (IGW) ontwikkeld.
Het Veiligheidsinformatieknooppunt (verder VIK). verbindt datasets van verschillende gemeentelijke domeinen en ketenpartners. Het VIK geeft de gebruiker met 1 druk op de knop een overzicht uit de beschikbare data, waardoor er direct een beeld is van afwijkende of mogelijk verdachte situaties. Op basis van dit gegenereerde inzicht komt de gemeente op een goede informatiepositie
Het VIK dient tegelijkertijd ook een tweede doel; met het VIK kunnen we ook trends of ontwikkelingen over tijd signaleren en in die zin ondersteunt het VIK de gemeente in de uitvoering van de regierol en de uitvoering van wettelijke taken binnen de keten veiligheid, toezicht, handhaving, preventie, en vergunningen. Dit vergroot de efficiency en effectiviteit van gemeentelijke activiteiten binnen deze keten. Doordat het VIK gevuld wordt op basis van gegevens uit bestaande basisregistraties en reguliere werkprocessen kan in de toekomst ook een neveneffect worden bereikt. Denk hierbij aan optimalisatie van de werkprocessen, verhoogde datakwaliteit door efficiëntie in registratie.
Om het VIK langdurig en effectief te kunnen gebruiken zijn er structurele middelen nodig voor onderhoud programma’s, opleiding maar tevens voor de inzet van een informatieanalist.